CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 20:38)

Men katter kan inte tillgodogöra sig en del ämnen i vegetabilisk kost som hundar kan så det är ju onödigt att blanda in hundar i diskussionen, tycker jag. Katter kan inte alls utnyttja A-vitamin ur grönsaker, så mycket vet jag iaf. Har för mig att en katt, till skillnad från typ alla andra däggdjur, kan bli blinda om de äter enbart vegetabilisk kost.
Det finns trevligare sätt att vakna på än att ha en ivrigt slafsande katt i örat... Det kanske är själva stölden de tycker är spännande?
Hur gjorde du för att vänja dem vid rå mat? Det måste ju gå, på något vis. Inbillar jag mig

Det stämmer att katter kan bli blinda av veg. kost. De måste ha taurin som de bara kan få ur kött. Jag förstår mig verkligen inte på de människor som av djuretiska skäl ger sina katter en kost som inte alls passar dem. Djurplågeri skulle jag vilja kalla det.
När jag vande Zack, som är den mest äckelmagade, vid rått kött fick han en skål med sin vanliga mat och en skål med, först lite och sedan mera, rått kött. Han var i alla fall så nyfiken att han måste kolla på det råa köttet. Lade jag däremot köttet i samma skål som hans vanliga mat lämnade han skålen utan att äta något alls. Sedan underlättade det väl att jag redan från början hade en riktigt rått kött-ätare i gänget. Hon tjänade nog som förebild. Viktigt att tänka på är också att inte ta köttet direkt ur kylskåpet för då är det för kallt.
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 21:48)

Aah, oki. Då är jag med. Tror jag. Fungerar ampellilja och havre för matsmältningen eller måste det finnas fibrer i maten?
De älskar att knapra på skotten till ampelliljorna (moderplantorna ser jag till att ha högt, men skotten är katternas) och gräset som blir om man sätter havre, men de hostar ytterst sällan upp hårbollar eller kräks.
Ampellilja lär vara giftig för katter. Det visste dock ingen i mitt förra kattgäng och inte jag heller så de käkade gladeligen ampellilja. Till synes utan skador. Nuvarande kattgäng äter kattgräs samt - helst - vissnande lösa blommor. Katternas prioriteringar är ibland svåra att förstå sig på.