Min man hade tur i somras och fick se en vildsvinsflock i aktion på strandkanten. Han var ute och fiskade och hade kastat ankar ca 50-75 meter från en obebodd ö som nästan är en halvö, bara en kanal som skiljer den från fastlandet. Efter ett bra tag hörde han bök och grymtningar från strandkanten, vassen skymde sikten så han klättrade tyst upp på taket till båten för att se. Där var en hel flock på 10-15 vildsvin i olika storlekar och bökade i strandkanten. Han stog och tittade en stund och så sa han pssssst jättetyst, genast rusade alla svinen in i skogen!
Synd att jag inte var med, men å andra sidan hade vi nog inte sett dem ändå för jag har svårt att tro att vi skulle varit alldeles tysta hela tiden om vi varit två i båten.
På våren innan vassen kommer ser man hela strandkanten alldeles uppbökad på denna ö. Vi brukar höra dem där ute på ön, men har aldrig förr sett dem och varit osäkra på om det verkligen är vildsvin.
Till vår ö hade ett vildsvin virrat sig över isen en vinter, den sköts ner ganska snabbt...
|