CITAT (Solstorm @ 01-02-2008, 13:49)

Det är ju faktiskt oundvikligt att de stora högarna blir jord så småningom men det tar ju längre tid. Ju mer jord, löv, köksavfall, halm etc man "knör" ner i springorna, desto fortare går det. Det är ju inget som hindrar att man lägger i lite jord och löv i springorna och planterar över med klättrare så man slipper se högen medans den bryts ned.
Att göra en kulle för rhododendron låter som det kan bli jättebra. Har du möjlighet att stoppa in torvblock kanske? De håller ju fukten ganska bra men behöver vattnas ibland. Du skriver inte hur långt bort du bor från sommarstugan eller hur ofta du åker dit. Det händer ju att man måste ge dem en spann vatten på vårvintern när solen är stark men marken fortfarande är frusen. Och på sommaren ibland också. Att ha en mossbeväxt kulle med rhododendron är ju vansinnigt snyggt.
Kanske kan du pensla på filmjölk på veden och torvblock för att få mossan att etablera sig fortare. Har hört att det är bra men aldrig prövat själv.
Jag har rhododendron där man inte ska ha dem. Mitt i solgasset mot en södervägg. Tidigare ägaren planterade dem på 60-talet. Jag har kapat ned dem helt några gånger för att de blir för stora. Väldränerad jord som torkar ut fort. Har lagt till dem lite torv ibland. Man ser när bladen rullar ihop sig och hänger att den behöver vatten. Slänger till dem vatten och de är jättefina igen.
Om du bor långt från sommarstugan och inte åker dit vintertid så kan det kanske vara lite svårare att klara dem. Det kommer ju att torka ut mer på en kulle och de första åren kan bli svårare innan rötterna blivit stora. De har ju ganska ytliga rötter.
Att skapa "kompostkullar" av högarna verkar ju smart. Pumpor växer väldigt bra i just komposthögar. Och slingrande indiankrasse är ju väldigt vackert. Det beror pa om du vill ha en ettarslösning eller ett mera langvarigt alternativ? Om ni nu bestämmer er för att vilja ta bort högarna i slutändan sa kan det ju vara lättare om det inte växer björnbärsrevor med taggar och djupgaende rötter överallt...
Redigerat av Rosmarin: 07-02-2008, 19:25