Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på häckplantor som tål mycket fuktig jord, sommarvattenledning i tomtgräns
          Åsa zon 3
          Inlägg 05-02-2008, 22:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 13 879

hej,
          Jag söker tips och förslag på häckplantor till vår tomtgräns. Mitt i gränsen går en sommarvattenledning som gör jorden väldigt fuktig. Jag är nybörjare och tar tacksamt emot förslag på vad vi kan plantera som skydd.
          (Jag bor i zon tre.)

thanks.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 08-02-2008, 19:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det ska läcka ganska mycket från rör för att ett helt markområde ska bli vått, och ett sådant läckade borde ha synts på ävattenräkningen eller i brunnen. Däremot är det vanligt att vatten samlas, går i stråk över tomter, står stilla där marken plattas ut eller där det är mycket ler i jorden. Det behöver inte slutta mycket till ett område för att vattnet ska rinna dit.

Om det är ett mindre område kan man med ganska enkla handredskap och inte så djupa diken avleda vatten så att det rinner någon annan stans. Man kan också höja marken där man vill plantera, men har man träd i närheten som har sina rotsystem där så stör man dem betydligt med upphöjning.

Rhododendron är en ganska dyr planta och om jag inte vore riktigt duktig just på min mark och på rhoddisar så skulle jag testat med några plantor först och inte i första hand gjort ett storinköp.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 21:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon