CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2004, 16:27)
Som karin skriver helt rätt :TSH (thyreoideastimulerande hormon) produceras i hypofysen och kommer inte ifrån sköldkörteln. TSH stimulerar sköldkörteln till att producera sina hormoner (T3 och T4). Thyreoideahormonerna har en återkopplande mekanism på hypofysen, som gör att den slutar producera TSH, och om din
sköldkörtel är underaktiv, dvs inte producerar tillräckligt med T3 och T4, så får du alltså ett överskott av TSH.
Det hormon som styr sköldkörtelns "gas" eller ("broms" )produceras av hypofysen -chefen i hjärnan när det gäller flera hormoner

Om sköldkörteln sköter jobbet dåligt och inte producerar "sina" hormoner -(under aktiv )
kommer du fritt i blodet ha för mycket Gas" hormon TSH
-Hypofysen tycker ju att sköldkörteln ska sparka igång produktionen
Därav kan man mäta att ditt TSH är högt trots att din sköldkörtel är lite underaktiv nu.
Vart he begripligt ?

undrar
Kanske!! men jag har svårt att hänga med i alla svängarna.,....
(För 3 år sedan visste jag ungefär att jag hade en sköldkörtel och att den satt "nå'nstans" i halstrakten..... Läste på LITE och blev mörkrädd att en sån liten skit !!! jobbar med en lika liten hypofys och bestämmer SÅ mycket... åså hitta jag en tallkottkörtel åxå.... DÅ GAV JAG UPP!!!, men jag måste visst läsa på .... så skicka gärna länkar.... och då inte till AA

)