|
Full version: Högt blodtryck
gammelnalle
15-02-2004, 20:39
Nej nu ..... har min läkare sagt att jag måste ta "meduciner" mot högt blodtryck ...men det Vill inte jag OM DET kan undvikas!!! Äter lök.... som lär vara bra (därav mitt inlägg under Recept: löksoppa) och FÖRSÖKER äta rödlök.... inte fullt så lätt.... men ni verkar ha koll på det mesta!!!
*Felix matte*
15-02-2004, 21:02
Tips nr1 = Gå till Apoteket och köp dig en Blodtrycksmätare! (kostar 995Kr) Min hälft fick recept och skulle dubbla dosen blodtrycksnedsättande medel eftersom trycket var alldeles för högt vid mätningar hos doktor och sköterska. Hemmamätningar visade att ingen doshöjning behöves och därför slipper han onödig "övermedicinering"
Tingstäde
15-02-2004, 21:25
I största korthet: Förhöjt blodtryck, BT, dvs hypertoni, HT, som ensamfenomen får vanligen ses mer som en riskfaktor än som sjukdom i sig. HT i samband med kraftig påbrå för hjärt/kärlsjukdom, i samband med njursjukdom, sockersjuka, förhöjda blodfetter och hjärtförstoring ökar risken för komplikationer. Långtidsstudier av icke-farmakologisk blodtrycksbehandling vad gäller verkliga effekter visavi HT-komplikationer (allts inte bara BT-värdena) finns det inte så mycket av. HT anses föreligga i mild form då BT ligger 140-180/90-105 och i moderat-kraftig form då BT överstiger 180/överstiger 105. Övertygande dokumentation finns vad gäller följande icke-farmakologiska åtgärder: Koksalt (NaCl) har ju länge ansetts som BT-höjande och man rekommenderar högst 5-6 g/dygn. Vissa blodtryckssänkande läkemedel verkar just som "avsaltare". Övervikt (BMI över 26 kg/m2) bör åtgärdas liksom rökning (och även snusning) liksom intag av alkohol (max 20 g ren etanol/dygn). Lakrits är en ökänd blodtryckshöjare. Regelbunden motion (minst 3 gånger per vecka under 30-45 minuter) tillråds. Själv måste jag tillägga att pyssel i trädgården är en utmärkt avstressare och därmed säkert en god blodtryckssänkare.
MVH Tingstäde
Förstår att medicinering inte känns så lustfyllt...men lyssna på doktorn om han vill ge dig betablockerare... Att sänka sitt blodtryck är en lång process, det handlar om att förändra mycket i sin livsföring. Tro mig, jag vet. Det är inget som hindrar att du initialt tar vanlig medicin och på sikt börjar se över vad som bör förändras - kost, motion, stress, sömn..etc, etc... - det finns tyvärr inga snabba lösningar. Att t ex inta hagtorn eller vitlök är ju inte så väldigt annorlunda mot att ta in ett preparat som du köper på apoteket. Förstår du mig? Börja med att avlasta pumpen på det gamla vanliga skolmedicinska sättet, fundera sedan över hur du ska kunna hålla nere trycket på ett sundare sätt. Det finns inga mirakelkurer - inte ens i örtvärlden... Sanna - högtryckare...
gammelnalle
16-02-2004, 07:21
Man bugar och tackar.... Men !!!!!! Varför säger inte läkaren det då!!!!! Dessutom är det en HON!!!!!! (så där fick ni tillbaks lite.....  ) "det handlar om att förändra mycket i sin livsföring" INTE ETT ORD!!! Tingstäde!! : Du dyker alltid upp och har goda råd!!! (JKa även Felix matte för den delen... Hej på er!!) Men , nu pratar du latin.... (och jag är då snarae bonde!!!) : "HT anses föreligga i mild form då BT ligger 140-180/90-105 och i moderat-kraftig form då BT överstiger 180/överstiger 105." ?????? "Övervikt (BMI över 26 kg/m2) " ??? 26kg per kvadratmeter??? Nog är jag välväxt men inte tar jag mer plats än cirka 1/4 m2 Nu är ju inte detta någon läkarspalt, men VAR kan jag få förklaring på allt detta???? Läkarna har ju inte tid..... Piller piller piller.... dom har väl % på vad de skriver ut kan man tro!! Och i afton ringer hon ....
*Felix matte*
16-02-2004, 07:35
Här kan du se ditt BMI Här finns info om högt blodtryck Det finns inga vetenskapliga bevis på att salt skulle ha negativ inverkan på blodtrycket...... det sa nyligen en läkare på TV.
Ingrid på Västkusten
16-02-2004, 11:34
Å jag säger bara paleolitisk diet/blodgruppsmat -> det är något av det hälsosammaste mankan ge sig på i kombination med motion. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=140542http://www.anderssonforlag.se/varfor.htmHälsar Ingrid
digitalkarin
16-02-2004, 12:09
Du behöver inte tala med en läkare för att få reda på sådana där saker. Du kan ringa till din husläkarmottagning och tala med en sjuksköterska som säkert är villig att förklara ett och annat för dej. Desutom borde du gå till apoteket och be om en folder där du kan läsa om högt blodtryck. BMI räknas ut genom att ange sin längd och vikt i en särskild tabell, och då få fram en siffra som står för hur bra de olika komponenterna passar ihop. Har du för högt BMI-värde är du helt enkelt för kort! Lycka till!
gammelnalle
16-02-2004, 12:22
CITAT (digitalkarin @ 16-02-2004, 12:09) Du behöver inte tala med en läkare för att få reda på sådana där saker. Du kan ringa till din husläkarmottagning och tala med en sjuksköterska som säkert är villig att förklara ett och annat för dej. Desutom borde du gå till apoteket och be om en folder där du kan läsa om högt blodtryck. BMI räknas ut genom att ange sin längd och vikt i en särskild tabell, och då få fram en siffra som står för hur bra de olika komponenterna passar ihop. Har du för högt BMI-värde är du helt enkelt för kort! Lycka till! Jag har precis vaknat !! (Nattjobb) så jag har inte hunnit ta del av all information ÄNNU!!! Så vad mitt BMI (Är inte det en bil???  ) är vet inte ens jag!! Men helt säkert är att jag inte är för tung utan jag skulle nog har rätt värde om jag var si så där två och halv meter !!!! "Du kan ringa till din husläkarmottagning och tala med en sjuksköterska som säkert är villig att förklara ett och annat för dej. Desutom borde du gå till apoteket och be om en folder där du kan läsa om högt blodtryck. " Jag skall göra detta, men VOFFÖR, talar inte min läkare om för mig att jag skall göra detta???? Givetvis skall inte HON /han behöva göra det, förklara för en trög tjurig gubbe vad som behövs, men hon kunnde åtmisntåne skicka mig vidare..... tycker en sömndrucken nalle, med alldeles för liten hjärna
Hej! Det är klart att högt blodtryck inte nödvändigtvis behöver bero på övervikt, rökning, för lite motion, NATTARBETE...  eller vad det nu än vara månde för slags riskfaktorer. Helt säkert kan man ha högt blodtryck av andra orsaker, de orsakerna måste man ta reda på. Det är doktorns uppgift. Men vad än orsakerna är till att pumpen arbetar så hårt hos t ex dig och mig, så kan vi med hjälp av rätt kost och motion i alla fall underlätta för den lilla livsviktiga muskeln att utföra sitt livslånga arbete...Du kanske redan är i topptrim och äter perfekt, men nattarbete KAN slita hårt - det vet du redan självklart... Promenader, simning, motionscykel, lätt löpning, trädgårdsarbete - helt underbart bra för hjärtats vigör! Sanna
Eva i Skåne
16-02-2004, 20:06
gammelnalle
16-02-2004, 22:19
Tacka ALLA för öppna svar och PM.... (ja ett undantag för Felix matte !!! DET VAR INTE SNÄLLT.....!!!! av dig att skicka länken om BMI....  ) Ni har iallafall fått mig att i dag acceptera att jag kanske måste stoppa i mig vad min läkare HELA tiden har tyckt.... Jag har faktiskt idag lärt mig mera om Blodtryck , Paleolitisk kost , BMI, PSM , hypertoni , UFO än vad jag vetat i mitt tidigare liv... Välväxt har jag alltid varit, jag har inte någon tvättbräda på magen, utan snarare en tvättsvamp,....  röker gör jag bara passivt (min arbetskollega röker för oss bägge och några till) alkohol.... ja tack!!! men inga 40cl / vecka!!! Skiftjobb har jag haft i 20 år och sover som en gris.... Motionera??? Jag är väl ingen riksdagsman heller!!!? Det är tur att det inte finns några äpplen ännu, annars hade jag väl fått bita i det sura äpplet.... Hoppas ingen tagit illa upp för att jag driver med mitt blodtryck... det är min terapi för att hålla "distans" till problemet....
Sa de inte på nyheterna att läkarna på ett sjukhus i västsverige tog emot patienter på ackord. Ju fler de klarade av desto mer fick de betalt. Upp till 10.000 kr i månaden tror jag en del tjänade. Sjukhusledningen (kommer inte ihåg vilken) menade att det var för svårt att få läkare dit annars..... Benbrott, plåster, syster.... Nästa.... Tarmvred, stolpiller, syster... Nästa... Infarkt, albyl,syster.... Nästa... Stroke, ättestupan, syster.... Nästa...nu har jag snart fått ihop till semesterresan.... (Ursäkta alla som jobbar med sjukvård, jag kunde inte låta bli....)
Christoffer
17-02-2004, 19:38
Hagtorn skulle jag rekommendera, den får ner trycket. Uteslut vanligt salt i mat, men det har du säkert hört tusentals gånger. Fiskolja ska tydligen hjälpa också. Skadar inte att kolla sköldkörteln om den är överaktiv. Kommer inte på mer nu. Men jag vet att det ska finnas betareceptorblockerare inom växtriket också, minns bara inte vad den hette. Men givetvis så är ju de syntetiska medicinerna mera potenta om det är frågan om en hög blodtryckshöjning.
CITAT (Christoffer @ 17-02-2004, 19:38) Men jag vet att det ska finnas betareceptorblockerare inom växtriket också, minns bara inte vad den hette. Christoffer! Försök att minnas vad det var!? Sanna
Christoffer
17-02-2004, 21:03
Jag har sökt på nätet nu, men hittar inte, vet inte hur jag ska söka. Men örten finns garanterat och jag vet att jag själv har provat den. Någon slags hjärtstillesmak hade den vill jag minnas, men är inte riktigt säker.
Ok, tack ändå! Men om du kommer på det kan du väl skriva det här? Sanna
gammelnalle
17-02-2004, 22:47
CITAT (Christoffer @ 17-02-2004, 19:38) Hagtorn skulle jag rekommendera, den får ner trycket. Uteslut vanligt salt i mat, men det har du säkert hört tusentals gånger. Fiskolja ska tydligen hjälpa också. Skadar inte att kolla sköldkörteln om den är överaktiv. Kommer inte på mer nu. Men jag vet att det ska finnas betareceptorblockerare inom växtriket också, minns bara inte vad den hette. Men givetvis så är ju de syntetiska medicinerna mera potenta om det är frågan om en hög blodtryckshöjning. "Skadar inte att kolla sköldkörteln om den är överaktiv." Hej och hå..... Värdet på TSH ??? är för högt (var för högt) men de säger att den är (var) underaktiv..... hur man nu får ihop det!!! Jag hade för ca 3 år sedan ingen aaaaning om att den var så viktig....
*Felix matte*
18-02-2004, 06:22
Hagtorn
Effekt: Ökar genomblödningen i kranskärlen. Hjälper mot högt blodtryck, funktionella hjärtbesvär, så kallat åldershjärta.
Finns i: Endast i frilistade naturmedel. Inga godkända naturläkemedel finns på marknaden.
OBS! Bör ej användas vid sidan av andra läkemedel för behandling av högt blodtryck, lågt blodtryck eller hjärtfel. Illamående, trötthet, svettningar och hudirritation på händerna har rapporterats. Akut överdosering kan leda till hjärtstillestånd och andningsförlamning.
( Saxat ur AB)
digitalkarin
18-02-2004, 10:42
TSH (thyreoideastimulerande hormon) produceras i hypofysen och kommer inte ifrån sköldkörteln. TSH stimulerar sköldkörteln till att producera sina hormoner (T3 och T4). Thyreoideahormonerna har en återkopplande mekanism på hypofysen, som gör att den slutar producera TSH, och om din sköldkörtel är underaktiv, dvs inte producerar tillräckligt med T3 och T4, så får du alltså ett överskott av TSH. Solklart?
gammelnalle
18-02-2004, 11:35
CITAT (digitalkarin @ 18-02-2004, 10:42) TSH (thyreoideastimulerande hormon) produceras i hypofysen och kommer inte ifrån sköldkörteln. TSH stimulerar sköldkörteln till att producera sina hormoner (T3 och T4). Thyreoideahormonerna har en återkopplande mekanism på hypofysen, som gör att den slutar producera TSH, och om din sköldkörtel är underaktiv, dvs inte producerar tillräckligt med T3 och T4, så får du alltså ett överskott av TSH.
Solklart? :D Knappast !!!! Vill veta mer!!! Vars? (Norrländska för var någons stans) Tack all ni som engagerar er....
digitalkarin
18-02-2004, 14:57
Om hormoner kan du nog hitta någon bok i biblioteket. Läran om kroppens körtlar och hormoner brukar benämnas endokrinologi. Den boken jag har använt mig av i mina studier heter Människokroppen Anatomi & Fysiologi av Jan G Bjålie et al.
gammelnalle
18-02-2004, 17:35
CITAT (digitalkarin @ 18-02-2004, 14:57) Om hormoner kan du nog hitta någon bok i biblioteket. Läran om kroppens körtlar och hormoner brukar benämnas endokrinologi. Den boken jag har använt mig av i mina studier heter Människokroppen Anatomi & Fysiologi av Jan G Bjålie et al. TACK!!!!!
Christoffer
19-02-2004, 18:46
I göteborg finns en ayurvedisk butik där man kan köpa kapslar med den blodtryckssänkande örten "Rauwolfia serpentina". Har inte provat den själv, men den ska tydligen vara rätt stark. I butiken sade han att det är som en starkare form av Valeriana.
gammelnalle
19-02-2004, 21:45
CITAT (Christoffer @ 19-02-2004, 18:46) I göteborg finns en ayurvedisk butik där man kan köpa kapslar med den blodtryckssänkande örten "Rauwolfia serpentina". Har inte provat den själv, men den ska tydligen vara rätt stark. I butiken sade han att det är som en starkare form av Valeriana. ????? Pratar du inte svenska???  bara skojar.... men det var en hel del , för mig obekanta ord... ayurvedisk , Rauwolfia serpentina, Valeriana enär jag har LÅNGT till Gbrg: Säljer de via postorder ?? Tack iallafall
Christoffer
21-02-2004, 11:21
Ayurveda är typ en indisk och andlig hälsolära som innefattar örtmedicin, så som jag har förstått det. Rauvolfia serpentina: Jag vet inte vad den heter på svenska, indisk ormrot tror jag, men är inte säker. Valeriana: Vänderot på svenska. Luktar illa, bra mot sömnbesvär för vissa. Blev du klokare?  Nej, jag tror inte att de säljer på postorder, tyvärr. Dessutom säljer han dessa burkar bakom disk. Inte för att det är olagligt, utan för att det är potenta medel som han helst vill att människor som är insatta i växtens verkningar ska fråga efter.
kerstin z5-6
21-02-2004, 16:27
Som karin skriver helt rätt :TSH (thyreoideastimulerande hormon) produceras i hypofysen och kommer inte ifrån sköldkörteln. TSH stimulerar sköldkörteln till att producera sina hormoner (T3 och T4). Thyreoideahormonerna har en återkopplande mekanism på hypofysen, som gör att den slutar producera TSH, och om din sköldkörtel är underaktiv, dvs inte producerar tillräckligt med T3 och T4, så får du alltså ett överskott av TSH. Det hormon som styr sköldkörtelns "gas" eller ("broms" )produceras av hypofysen -chefen i hjärnan när det gäller flera hormoner  Om sköldkörteln sköter jobbet dåligt och inte producerar "sina" hormoner -(under aktiv ) kommer du fritt i blodet ha för mycket Gas" hormon TSH -Hypofysen tycker ju att sköldkörteln ska sparka igång produktionen Därav kan man mäta att ditt TSH är högt trots att din sköldkörtel är lite underaktiv nu. Vart he begripligt ?  undrar
gammelnalle
22-02-2004, 00:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2004, 16:27) Som karin skriver helt rätt :TSH (thyreoideastimulerande hormon) produceras i hypofysen och kommer inte ifrån sköldkörteln. TSH stimulerar sköldkörteln till att producera sina hormoner (T3 och T4). Thyreoideahormonerna har en återkopplande mekanism på hypofysen, som gör att den slutar producera TSH, och om din sköldkörtel är underaktiv, dvs inte producerar tillräckligt med T3 och T4, så får du alltså ett överskott av TSH. Det hormon som styr sköldkörtelns "gas" eller ("broms" )produceras av hypofysen -chefen i hjärnan när det gäller flera hormoner  Om sköldkörteln sköter jobbet dåligt och inte producerar "sina" hormoner -(under aktiv ) kommer du fritt i blodet ha för mycket Gas" hormon TSH -Hypofysen tycker ju att sköldkörteln ska sparka igång produktionen Därav kan man mäta att ditt TSH är högt trots att din sköldkörtel är lite underaktiv nu. Vart he begripligt ?  undrar Kanske!! men jag har svårt att hänga med i alla svängarna.,.... (För 3 år sedan visste jag ungefär att jag hade en sköldkörtel och att den satt "nå'nstans" i halstrakten..... Läste på LITE och blev mörkrädd att en sån liten skit !!! jobbar med en lika liten hypofys och bestämmer SÅ mycket... åså hitta jag en tallkottkörtel åxå.... DÅ GAV JAG UPP!!!, men jag måste visst läsa på .... så skicka gärna länkar.... och då inte till AA  )
digitalkarin
22-02-2004, 15:45
Christoffer
17-05-2004, 21:37
Jag vet inte om det bara är jag, men Venushår tycker jag har bättre blodtryckssänkande effekt än Hagtorn.
Towanda
17-05-2004, 22:17
Vad får dig att dra den slutsatsen?
Mvh, Lena
Christoffer
18-05-2004, 18:28
Jag får ortostatiska symtom när jag tar té på Venushår, så jag antar att det är för att blodtrycket har sjunkit. Effekten liknar de av betablockers som Inderal som jag tog en gång i tiden.
Towanda
18-05-2004, 23:13
Och det får du alltså inte av Hagtorn?
Är lite nyfiken, får jag fråga på vilken indikation du åt beta-blockerare? Du ser ju rätt ung ut och det är ju inte SÅ vanligt att unga människor äter den typen av mediciner. Ta det i PM om du vill svara men inte berätta för hela forumet. =)
Mvh, Lena
Åsa K, zon 1
19-05-2004, 06:25
Jag kan väl inte så mycket om "konstiga preparat" men ett förstår jag....och det är att välja mellan pest eller kolera. Har man högt blodtryck så måste man försöka få ner det på ett eller annat sätt. Så varför inte använda de preparat som läkare skriver ut? Och som är kontrollerade Tack vare diskutionerna här på forumet så "vaknade" jag själv till och började förstå att jag var tvungen att ändra på mitt liv Jag har diabetes typ 2 och högt blodtryck som behandlats med tabletter 10 mg enalapril. Nu i år har jag bantat bort 14 kg och min diabetes är borta, ligger på normal nivå. Mitt blodtryck är normalt, jag har halverat dosen och skall ev ta bort tabletten helt. Måste kolla trycket några veckor till. För två år sedan köpte jag "piller" från Holland som innehöll efedrin, jisses vad blodtrycket steg. Nu skulle jag inte våga mej på att "laborera" med örtpreparat igen
Jag har lite snabbt skummat igenom alla inlägg här. Fick själv ett tips för några dagar sedan. Alla typer av hjärt- kärlsjukdommar som, högt blodtryck, högt kolesterol, kärlkramp osv har ett visst sammanhang. Rökning, oregelbundna matvanor, för lite motion (? när det gäller oss trädgårdsfolk) ... Tipset jag fick kom från en docent i hjärt- kärlsjukdomar  ? Han tipsade om att ta en halv tesked malen kanel. Rakt av på en sked rätt in i munnen.  Verkningarna kommer att visa sig inom en månad, enligt honom. Lider själv av ärftlig kolesterol sedan 35 års ålder, och äter mediciner därefter. Jag slutade med medicinerna för två veckor sedan och har börjat med kanelen. (Inget vidare gott) och har beställt tid för provtagning om ytterligare fjorton dagar, bara för att se om det fungerar. Får väl återkomma med besked. MariaS
Vill gärna rekomendera Taktil Stimulering. Det är en lätt hudstimulering som kan sänka högt blodtryck. hursom helst , det känns underbart att få.
Christoffer
19-05-2004, 19:16
Har man högt blodtryck är det nog bäst som här har nämnts, att lägga om sin kost, minska gifter och vid alldeles för högt blodtryck kontakta läkare och få stark blodtryckssänkande medicin. Örter kan nog hjälpa lite vid lättare problem, men örter är ju trots allt kända för att ge leverproblem vid längre tids användning, vilket de syntetiska oftast inte medför samma problem. Bra att komma ihåg är att vissa migränmediciner kan höja ens blodtryck.
gammelnalle
21-05-2004, 16:48
CITAT (Christoffer @ 17-05-2004, 22:37) Jag vet inte om det bara är jag, men Venushår tycker jag har bättre blodtryckssänkande effekt än Hagtorn. Oj oj oj!!! Venushår???? Ja DET låter intressant½!!!!  Hur intages de?? Skämt å sido!! Jovisst är det som ni skriver: "Alla typer av hjärt- kärlsjukdommar som, högt blodtryck, högt kolesterol, kärlkramp osv har ett visst sammanhang. Rökning, oregelbundna matvanor, för lite motion (? när det gäller oss trädgårdsfolk" Jag har nog för hög BMI ( hur var det Eva sa 26per kvadratmeter ???) och jobbar man skift HAR man oregelbundna tider... MEN rökningen BORDE ju ha gjort verkan... det är över 35år sedan jag drog sista blosset... (förutom allt passivt rökande..) Sköt om er och er trädgård björn
lavendel
21-05-2004, 18:07
Men du björnen...varför inte börja med att ta dom mediciner du fått ordinerat av läkare......blodtrycksbehandling är skolmedicinen bra på!! Jag kör mycket med naturmedicin...på områden där jag lärt mej att skolmedicinens förslag är sämre och ger en massa biverkningar! Men...blodtrycksbehandling kan dom!!! Lavendel
Christoffer
23-05-2004, 15:46
Venushår är lite svårt att göra té på, då bladen inte vill väta sig, men det går. Annars är det bara att pulvrisera rubbet och ta en tesked.
*Felix matte*
07-06-2004, 20:53
CITAT (MariaS @ 19-05-2004, 10:53) Jag har lite snabbt skummat igenom alla inlägg här. Fick själv ett tips för några dagar sedan. Alla typer av hjärt- kärlsjukdommar som, högt blodtryck, högt kolesterol, kärlkramp osv har ett visst sammanhang. Rökning, oregelbundna matvanor, för lite motion (? när det gäller oss trädgårdsfolk) ... Tipset jag fick kom från en docent i hjärt- kärlsjukdomar  ? Han tipsade om att ta en halv tesked malen kanel. Rakt av på en sked rätt in i munnen.  Verkningarna kommer att visa sig inom en månad, enligt honom. Lider själv av ärftlig kolesterol sedan 35 års ålder, och äter mediciner därefter. Jag slutade med medicinerna för två veckor sedan och har börjat med kanelen. (Inget vidare gott) och har beställt tid för provtagning om ytterligare fjorton dagar, bara för att se om det fungerar. Får väl återkomma med besked. MariaS Hej Maria! Har du fått tillfälle att lämna prover och fått svar? Nyfiken för min man började ta kanel när jag läste ditt inlägg... Förresten, känner du sveda i matstrupen efter du tagit kanelen? det gjorde min man men nu har han börjat dricka ett glas vatten efter och då har svedan försvunnit helt Hörde av svägerska att kanel också skall sänka blodsockret... har du hör något om det?
gammelnalle
07-06-2004, 21:32
CITAT (Felix matte @ 07-06-2004, 21:53) CITAT (MariaS @ 19-05-2004, 10:53) Jag har lite snabbt skummat igenom alla inlägg här. Fick själv ett tips för några dagar sedan. Alla typer av hjärt- kärlsjukdommar som, högt blodtryck, högt kolesterol, kärlkramp osv har ett visst sammanhang. Rökning, oregelbundna matvanor, för lite motion (? när det gäller oss trädgårdsfolk) ... Tipset jag fick kom från en docent i hjärt- kärlsjukdomar  ? Han tipsade om att ta en halv tesked malen kanel. Rakt av på en sked rätt in i munnen. :P Verkningarna kommer att visa sig inom en månad, enligt honom. Lider själv av ärftlig kolesterol sedan 35 års ålder, och äter mediciner därefter. Jag slutade med medicinerna för två veckor sedan och har börjat med kanelen. (Inget vidare gott) och har beställt tid för provtagning om ytterligare fjorton dagar, bara för att se om det fungerar. Får väl återkomma med besked. MariaS Hej Maria! Har du fått tillfälle att lämna prover och fått svar? Nyfiken för min man började ta kanel när jag läste ditt inlägg... Förresten, känner du sveda i matstrupen efter du tagit kanelen? det gjorde min man men nu har han börjat dricka ett glas vatten efter och då har svedan försvunnit helt Hörde av svägerska att kanel också skall sänka blodsockret... har du hör något om det? Duger det inte att bli på kanelen???? DET skulle jag gärna prova!!! Skål!!!
*Felix matte*
17-06-2004, 22:08
Nu har det gått snart en månad och då borde det gått 6 veckor sen du slutade ta blodfettssänkande (Zokord?) Har du fått tillfälle att lämna prover och fått svar?
MariaS, det skulle vara roligt att höra hur det gått för dig! Funkar det ska jag också äta kanel! Mvh Fenja
JAG HAR OCKSÅ BÖRJAT ÄTA KANEL SÅ VISST ÄR JAG NYFIKEN
Airamya
30-06-2004, 11:02
Hej allihop  Jag är ny här men har med stort intressse läst debatten. Sitter just nu på jobbet med en blodtrycksmätare på mig som jag ska ha i 24 timmar eftersom läkarna tycker att mitt höga blodtryck är så vansinnigt intressant att studera... ;-) Christoffer, vad är det för butik i Göteborg som säljer ayurvediska preparat? Jag har studerat ayurveda i flera år (på hemmaplan) och bor inte så långt från Göteborg men känner inte till denna butik. *nyfiken* Nu ska jag åka hem o trycka i mig lite kanel... //Maria
*Felix matte*
01-07-2004, 05:49
CITAT (Airamya @ 30-06-2004, 12:02) Hej allihop  Jag är ny här men har med stort intressse läst debatten. Sitter just nu på jobbet med en blodtrycksmätare på mig som jag ska ha i 24 timmar eftersom läkarna tycker att mitt höga blodtryck är så vansinnigt intressant att studera... ;-) Dygnsmätning kan skippa onödig medicinering... så var det för min make. Ofta stiger trycket vid läkar- eller sköterskebesök... omedvetet... trots att man inte känner sig stressad. Apoteket säljer en mätare för hemmabruk... kostar visseligen 995kr men är väl värd pengarna. Kockens och Santa Maria jublar nog....kanelförsäljningen kommer snart toppa alla listor
*Felix matte*
07-07-2004, 18:02
Letade ikväll efter info om Kanel som blodfettssänkare och hittade den här artikeln i DN. klipp ur artikeln..."Richard Anderson och hans pakistanske medarbetare Alam Khan bestämde sig för att testa kanel på 60 personer med diabetes typ 2 (åldersdiabetes).
Hälften fick ett, tre eller sex gram kanel i form av kapslar per dag. Den andra hälften fick likadana kapslar utan kanel.
Efter 40 dagar var skillnaden tydlig. De som fått kanel hade ungefär 20 procent lägre halt av glukos i blodet på fastande mage, oberoende av hur mycket kanel de hade ätit. När de slutade äta kanel steg blodsockerhalten på nytt.
Men inte nog med det. Kanelätarna fick dessutom lägre halter av skadliga blodfetter. Moderna diabetesmediciner som Avandia och Actos har liknande effekter. Men tabletterna är betydligt dyrare än kanel.
Över en kvarts miljon svenskar har diabetes typ 2. Antalet stiger snabbt både i Sverige och i resten av världen, vilket i första hand beror på att människor äter för mycket och rör sig för lite.
Erik Moberg, överläkare på centrum för metabolism och endokrinologi vid Huddinge sjukhus, har tagit del av de nya resultaten.
- Kanel verkar ha en ganska påtaglig effekt, både på blodsocker och blodfetter. Man kan inte avfärda det här utan vidare, säger han.
Men han tänker inte rekommendera sina patienter att försöka kurera sig med kanel. Först måste andra forskare upprepa försöken på flera människor under längre tid, anser han.
Det finns också en risk för biverkningar. Kanel innehåller många ämnen som i stora doser skulle kunna vara skadliga för hälsan.
Det bekymrar inte biokemisten Richard Anderson, som varje dag dricker ett glas apelsinjuice kryddat med kanel för att hålla sitt blodsocker i schack."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|