Igentligen är det enkelt. Vargen är en konkurrent....
Människor äter får, Varg äter får.
En gång i tiden sprang vargar runt i skogen, och försökte ta kål på boskap, samt konkurrerade med viltet människan jagade. En Konkurrens situation.
Alla vet ju att konkurrenter är riktiga ena ******* som sagt. Speciellt om det gäller kärlek.
Så vi har en historisk syn, på vargen, härstammandes från den tid där vi slet för brödfödan. Till detta kan vi så lägga dagens moderna, tycka illa om vargen, fenomen.
Fenomen nummer 1.
Vi har slutat vakta boskapen. Förr fanns vallflickor/pojkar som skrämde väck vargen när den kom ( Ja, det var fullkomligt normalt tankesätt att en 14 årig flicka skulle skrämma bort ett gäng vargar som kom i boskapens närhet). Samerna befann sig hos sina hjordar och inte i en stuga 50 mil därifrån. Det vargdödas nog mindre boskap idag än för 100 år sedan . DVS knappast några mängder. Dock dödas de av Varg! vilket leder oss till
Fenomen 2
Tidningar älskar att skriva om vargdödade djur. Seriösa, intellegenta och samhällsbyggande tidskrifter som Aftonbladet, kvällsposten och Expressen gör djupa journalistiska uppföljningar, och studier, innan de bestämmer sig för att sätta nyheten på förstasidan i
FETSKRIFT och bild på ett litet rivet lamm. Detta så hela Sverige får reda på att Varg har dödat. I Södra och Mellersta Sverige är man så bra, på detta, att nyhetsrapporteringen på Vargdödad boskap är bättre än på mord. Det är dock medias plikt att tillföra massorna dessa nyheter, om vargdödat boskap, i demokratins namn. Demokratin kräver ju att
Fenomen 3
Vi skall ge makt till div organisationer, som hävdar sig tala för dess medlemmar, och dessa medlemar måste ju upplysas. Jägarförbundet är en av dessa organisationer som upplyser sina egna, av media upplysta, medlemmar om hur en upplyst medlem bör tänka. Nu jagar de, som är medlemmar i Jägareförbundet, och de mest fanatiska av dem har naturligtvis valt att viga sitt liv åt Jägareförbundet. Dessa personer åker varje dag, iklädda jaktkläder, till förbundskontoret på Öster-Malma. Där tillbringar de dagen pratandes jakt, hundar och illa om konkurrenter som varg, vapenlagstiftning eller andra jägarorganisationer. För att visa att de jobbar så har de hård bevakning på vargfronten och då speciellt vargdödade hundar. Icke att man skulle missa att fylla på sin lista no:1
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/v...nda/default.asp . Man är i nära maskopi med kennelklubben, som man även länkar till överst på sin hemsida. Följaktligen är även kennelklubben, som representerar sina medlemmar, och styrs av fanatikerna, väl upplysta om vargproblematiken och upplyser sina medlemmar hur en upplyst medlem skall tänka. Den upplysta
Fenomen 4
Kennelklubbsmedlemen som sitter i stan, och förfasar sig över vargens härjningar, som står att läsa i media och div Hundporrlektyr, och blir naturligtvis helt till sig, över tanken, att
VARGEN skall äta upp lilla Fiffi. Kennelklubbsmedlemen blir därför fanatisk varghatare. Att fiffi knappast löper större risk att bli vargdödad, under den dagliga promenaden till ICA, reflekterar Kennelklubbsmedlemen inte över. Väl påläst, i fanatikernas upplysning, blir så Kennelklubbsmedlemen en expert på vargens vara eller icke vara. Den upplysta Kennelklubbsmedlemen sprider därför sin kunskap och historier till bekantskapskretsen och mytbildandet skapas. (Nu ser jag inte mytbildning som ett modernt fenomen utan nöjer mig med att tänka på de gånger jag hört stadsbor tala om varg.... Vargvän eller vargfiende så borde de ta det lite lugnt.) nu är ju inte alla stadsbor mot varg utan istället finns där ett stort antal "vargvänner" som vet sig veta att vargen minsann borde få finnas i Värmland. Dock
Fenomen 5
bör varg inte finnas i just deras grannskap. Något de har oomrunkenliga motivationer för. Att vargen bör finnas just i glesbyggd, och i huvudtaget, är väldigt viktigt. Detta eftersom man gärna vill föra på tal, när de bekanta från London är och hälsar på, att på landet finns det varg. På något sätt tror de att, utlänningar skall tro, värdparet är riktiga hårdingar bara för att det springer ett par Vargar i Värmland.. Nu bör det sägas till stadsbons försvar att de är konsekventa till, där men inte här, tankesättet. Man vill ju varken ha vindkraft eller ofarliga kärnkraftsavfallsanläggningar i Stockholm. Nej vi måste ju utlokalisera arbetstillfällen till glesbyggden.
Fenomen 6
Vargen är ju konstigt nog en stark symbol som ofta används i turismreklam för Sverige. Den verkar som en magnet på utländska ekoturister, och även sketna tyska husbilscampare, som vill till det vilda Sverige. Jag har aldrig sett någon studie på vad Vargen är värd som turistsymbol. Jag har sett vad HM Konungen är värd i detta avseende och det var inte kattpiss. Idel studier på vargdödade hundar, renar och en och annan katt. Att Vargen tillför arbetstillfällen i Sverige, speciellt inom turistnäringen, torde vara självklart. Men vad är Vargen värd i en samhällsekonomisk studie??? Varför ingen studie på detta?