CITAT (Kathy @ 11-02-2008, 11:33)

Men jisses!!
Det borde ju vara så att när vårdcentralen öppnar så startar telefontiden.
På mitt jobb är vi knutna till en vårdcentral. Där är det samma sak att man ska ringa och knappa in sitt telefonnummer för att sen erbjudas en tid då de ringer upp. Oerhört frustrerande eftersom vi personal har svårt att sitta och passa telefonen eftersom vi har andra arbetsuppgifter på förmiddagarna. När man väl blir uppringd så är det mycket sällan att man får en akuttid samma dag utan kan, som bäst, få en tid om 3-4 dagar.
"Min" vårdcentral är däremot toppen! Sjuksköterskorna svarar i telefonen alla dagar mellan kl 8-17. Min läkare har fast telefontid varje dag i 45 minuter om man kommer alltid fram (kan få vänta i max 10 minuter om det är många som ringer) och får prata direkt med läkaren. I 95% av fallen så får man en akuttid samma dag.
Vad är skillnaden?
"Min" vårdcentral drivs i privat regi på uppdrag av Landstinget.
Jag går åxå privat och är så glad för det.
Inom en vecka har man alltid en tid, man får prata med utbildat folk redan i receptionen och kan många ggr få hjälp redan där. Prover kan man lämna varje förmiddag på drop-in, doktorerna har 30 minuter telefontid varje eftermiddag, enda dagen det kan va svårt att komma fram är måndag. Oftast har jag fått tid samma dag eller dagen efter, lite beroende på vad det är.
Jobbarkompisen som går på vårdcentralen fick ringa en dag för att be att få lämna urinprov, fick komma dit nästa dag, och först tredje dagen fick hon recept på antibiotika för UVI
Själv gick jag till doktorn till lunch och lämnade prov, fick svar direkt och några minuter senare hade sköterskorna smitit in till doktorn och fått tag i recept. En annan gång hade de mycket att göra så de ringde upp efter en liten stund och berättade att jag kunde hämta mitt recept när det passade.
dessutom får jag träffa samma doktor varje gång. Skulle det falla sig så att han är sjuk, ledig eller så, så får jag träffa den andre, som åxå känner till mig ganska väl.