|
Ibland har jag satt vitlöken i september/oktober, och det har börjat grönska innan vintern kommit. Ibland har jag precis hunnit få dom i jorden före tjälen. Ibland har jag missat helt, och fått sätta klyftorna på våren. Den enda skillnaden jag märkt beroende på när jag satt dom är skördetiden, och att det blir mindre lökflugor om jag sätter på våren. Fast det går bort mer, mer spill. Det är nätt och jämnt att lökarna klarat sig tills det är dags att sätta dom. Nu har jag en ganska tålig vitlökssort, så den är kanske inte representativ, men jag tror inte ni behöver oroa er alltför mycket.
De som börjat gro på hösten har ju redan rötter, och kommer igång fort på våren, fast hos mig hinner lökflugorna hitta dom, så det blir fler ätna lökar. De som inte hunnit gro på hösten kommer nästan, men inte riktigt, lika snabbt på våren. De brukar vara färdiga nästan lika fort, och är lika mycket ätna. Och - givetvis gror de vårplanterade senare. De är ju oftast också i sämre skick efter vinterförvaringen. De är mycket mindre ätna, kanske beroende på att jag lägger över fiberduk över all lök på våren.
--------------------
Hälsningar Eva
|