CITAT (TEZZ @ 11-02-2008, 20:20)

Tack för tipset!
Jag förstår nu att jag klippte bort för mycket förra året och det är därför som trädet svarat med att skicka ut en massa vattenskott.
Beträffande mossa på stammen så låter jag nog mossan vara kvar. Jag kunde inte hitta tråden som jag blev tipsad om. Jag hade bara för mig att jag såg ett tv-program för ett antal år sedan från en gammal äppelträdgård vid Kristianstad, det var den gården som ägdes av Kråke Litander, där det var ett par från England som skötte äppelodlingarna. Dom berättade att man kunde förlänga åldern på trädet om man borstade bort all mossa. Hur som helst så får mossan vara detta året.
Här är tråden jag tipsade om
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=66155Det råder som sagt delade meningar om nyttan av att borsta mossa från träd. Eftersom den yttre barken är död vävnad och inte har någon större funktion annat än som skydd och mossan inte gör annat än bara sitter där på stammen så gör det varken till eller från om man borstar bort den. möjligtvis kan det vara ett estetiskt problem om man inte gillar mossa men att det förlänger livet på träd låter ganska tossigt. Dessutom växer det ofta mossa på träd som blir betydligt äldre än va äppleträd brukar bli och de mår inte dåligt av det.