Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 7 544
Hej alla rosodlare. Jag bor i skåne och vi har ju inte haft någon vinter här. Nu har mina rosor satt i gång att växa och vissa har kommit ganska långt dässutom. Vad ska jag göra....ska jag våga klipp nu?
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
förra året klippte jag väl mina rosor i feb-mars nånting , ingen skada skedd även om det blev frost följt av varma soliga dagar och annat efter jag beskärde .
har redan nu klippt i rosorna och ska så göra när det blir soligt och fint igen så ska jag ta mig an resten så det blir väl nån gång i feb som jag tar resten som behövs . sedan får dom en giva näring i mars . och sen när dom börjar växa på allvar har dom fått en bra start ( det är direkt ingen aktiv tillväxt nu , plus dom första knoparna som kommer tål frostknäppar )
mina rosor har inte tat någon skada av detta . och samtliga har levt ända ut till topparna och blommat som dom ska . även härdiga rosor och mer känsligare som golden showers .
dock beskär jag alltid efter hur läget är är . och detta året och förra har varit milda . hade det varit som våren 06 hade jag inte beskärt nu då hade jag beskärt i mitten av april-början av maj