CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 12:20)

förra året klippte jag väl mina rosor i feb-mars nånting , ingen skada skedd även om det blev frost följt av varma soliga dagar och annat efter jag beskärde .
har redan nu klippt i rosorna och ska så göra när det blir soligt och fint igen så ska jag ta mig an resten så det blir väl nån gång i feb som jag tar resten som behövs . sedan får dom en giva näring i mars . och sen när dom börjar växa på allvar har dom fått en bra start ( det är direkt ingen aktiv tillväxt nu , plus dom första knoparna som kommer tål frostknäppar )
mina rosor har inte tat någon skada av detta . och samtliga har levt ända ut till topparna och blommat som dom ska . även härdiga rosor och mer känsligare som golden showers .
dock beskär jag alltid efter hur läget är är . och detta året och förra har varit milda . hade det varit som våren 06 hade jag inte beskärt nu då hade jag beskärt i mitten av april-början av maj
men det är bara hur jag gör
Vi bor ung. i samma zon, och jag anpassar mig också efter hur väderleken är, men jag tycker nog att du är lite väl modig ändå. Jag kanske hade kunnat tänkt mig att börja klippa lite på gammaldagsrosorna, men de andra väntar jag med. Jag kupar faktiskt också mina rosor, fastän det finns folk här nere i Skåne, som tycker att det inte behövs. Men, är det inte så att skåneblåst kan vara kallare än norrlandsminus, eller?