Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP! TOTALROOKIE vill ha tips, Växter inglasad balkong. Hur och när?
          ashe10
          Inlägg 12-02-2008, 10:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 10 793

Hej!

Jag är helt blåbär med allt vad trädgård och växter heter. Men har nu i vinter röjt upp på balkongen som är inglasad (har tidigare mest fungerat som förvaringsutrymme) och är fast besluten om att göra det nya utrymmet till ett härligt växtparadis i sommar. Men jag vet INGET. När ska man börja? Vilka växter ska man ha, och vilka är lättskötta? Vad kan man odla? Tänkte ha 2 stora balkonglådor och kanske några större krukor. Snälla ge mig tips om hur jag kommer igång och vad jag ska ha för växter som en oerfaren kan klara och som står sig hela sommaren. Vill gärna ha många vackra ljuvligt DOFTANDE växter och kanske lite sånt man kan använda och äta också. Bor i Västernorrland.

//Supernybörjaren

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Piccante
          Inlägg 12-02-2008, 14:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

vill du ha något ätligt så funkar tomater på balkonger, även chili om man gillar starkare mat. Ska man balkongodla tomat så välj "busktomater", finns både vanliga och körsbärstomater med buskigt, lågt växtsätt. Växthustomater blir stora plantor som behöver bindas upp och kan bli lite bökiga på en balkong om det blir trångt. Köper man tomatfrö så brukar det stå på påsen hur de växer köper man plantor så läs på etiketten. Tomat och chili bör man så ganska snart så man hinner få upp plantor till sommaren.

Kryddväxter som basilika, timjan, rosmarin, persilja, gräslök mm går att odla på balkong. Välj kryddor efter egen smak och tycke.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 01:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon