ashe10
Hej!

Jag är helt blåbär med allt vad trädgård och växter heter. Men har nu i vinter röjt upp på balkongen som är inglasad (har tidigare mest fungerat som förvaringsutrymme) och är fast besluten om att göra det nya utrymmet till ett härligt växtparadis i sommar. Men jag vet INGET. När ska man börja? Vilka växter ska man ha, och vilka är lättskötta? Vad kan man odla? Tänkte ha 2 stora balkonglådor och kanske några större krukor. Snälla ge mig tips om hur jag kommer igång och vad jag ska ha för växter som en oerfaren kan klara och som står sig hela sommaren. Vill gärna ha många vackra ljuvligt DOFTANDE växter och kanske lite sånt man kan använda och äta också. Bor i Västernorrland.

//Supernybörjaren
ewa zon 3
Välkommen till Odla och vad roligt att det ska bli odling på balkongen istället för förvaring. tummenupp.gif
För att kunna svara dig bättre så kan du väl skriva vilket läge balkongen, söder, norr.......
Ligger den i full gassande sol större delen av dagen så påverkar det växtvalet till skillnad från om den ligger mycket skuggigt.
En annan sak är om du kan ordna med regelbunden vattning även under tex semester. Stora odlingskärl gör att växterna klarar sig längre men inte flera veckor utan vatten.
Sen är det väl bara fantasin som kan sätta stopp. Ex på en härligt doftande växt som passar i kruka är Heliotrop
Heliotropium arborescens

/Ewa
ashe10
CITAT (ewa zon 3 @ 12-02-2008, 12:01) *
Välkommen till Odla och vad roligt att det ska bli odling på balkongen istället för förvaring. tummenupp.gif
För att kunna svara dig bättre så kan du väl skriva vilket läge balkongen, söder, norr.......
Ligger den i full gassande sol större delen av dagen så påverkar det växtvalet till skillnad från om den ligger mycket skuggigt.
En annan sak är om du kan ordna med regelbunden vattning även under tex semester. Stora odlingskärl gör att växterna klarar sig längre men inte flera veckor utan vatten.
Sen är det väl bara fantasin som kan sätta stopp. Ex på en härligt doftande växt som passar i kruka är Heliotrop
Heliotropium arborescens

/Ewa

Åh tack. Ska kolla upp den på en gång. Jag har ballkong i söderläge på 4:e våningen.
Piccante
vill du ha något ätligt så funkar tomater på balkonger, även chili om man gillar starkare mat. Ska man balkongodla tomat så välj "busktomater", finns både vanliga och körsbärstomater med buskigt, lågt växtsätt. Växthustomater blir stora plantor som behöver bindas upp och kan bli lite bökiga på en balkong om det blir trångt. Köper man tomatfrö så brukar det stå på påsen hur de växer köper man plantor så läs på etiketten. Tomat och chili bör man så ganska snart så man hinner få upp plantor till sommaren.

Kryddväxter som basilika, timjan, rosmarin, persilja, gräslök mm går att odla på balkong. Välj kryddor efter egen smak och tycke.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ashe10 @ 12-02-2008, 13:21) *
Åh tack. Ska kolla upp den på en gång. Jag har ballkong i söderläge på 4:e våningen.

hur kallt är där på vintern ??

och hur varmt är där på sommaren ??

hur är det med vädring och luftning där ??
ashe10
CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 14:09) *
hur kallt är där på vintern ??

och hur varmt är där på sommaren ??

hur är det med vädring och luftning där ??

Sollefteå ligger i Västernorrland. Kallt på vintern upp till 25 minus, ingen uppvärmd balkong men den är som sagt inglasad så det blir ju lite varmare eftersom det är vindstilla. Sommaren är ju lite kortare men normal värme ute och eftersom balkongen är söderläge och i princip har sol hela dagen så blir ju balkongen ganska varm. Men du kanske menar mer specifikt *skrattar* en riktig odlare kanske tar tempen på luften under de olika årstiderna. Sollefteå ligger i inlandet och har nog ingen hög luftfuktighet skulle jag gissa.

Mitt problem lite är när man ska börja också. Börjar man greja med fröna långt innan de planteras i kruka/ låda?

Tack för alla svar! Det är så härligt med en positiv websida där man verkligen får hjälp utan suck och stön. Trädgårdsfolk verkar vara bra folk wink.gif
ewa zon 3
Varför inte börja med att köpa lite penséer till våren och plantera ut för att få lite fint på balkongen
Man kan blanda upp med lökväxter på kruka som små påskliljor, krokus mm. De klarar alla några minusgrader på nätterna och kom ihåg att inte ha helstängt riktigt soliga och varma dagar.
Till sommarplanteringarna kan en idé vara att ha ett tema tex blått-silvrigt-lime eller eldiga färger som orange-rött-gult. Men alltför ensidigt kan upplevas som lite väl strikt så man kan alltid liva upp det hela med en avvikande färg. En tuva vajande gräs kan också liva upp det hela och glöm inte de hängande växterna.
Påfågelsblomma - Gazania rigens älskar ett soligt läge och tål en del torka. Finns i många färger.
[attachment=13282:xGazania_rigens.JPG]
Blomstertobak - Nicotiana trivs också i solen, finns sorter som doftar alldeles ljuvligt på kvällen. Många färger
[attachment=13285:xNicotia...Purple__.jpg]

/Ewa
Alexander-VG-zon3
CITAT (ashe10 @ 12-02-2008, 15:53) *
Sollefteå ligger i Västernorrland. Kallt på vintern upp till 25 minus, ingen uppvärmd balkong men den är som sagt inglasad så det blir ju lite varmare eftersom det är vindstilla. Sommaren är ju lite kortare men normal värme ute och eftersom balkongen är söderläge och i princip har sol hela dagen så blir ju balkongen ganska varm. Men du kanske menar mer specifikt *skrattar* en riktig odlare kanske tar tempen på luften under de olika årstiderna. Sollefteå ligger i inlandet och har nog ingen hög luftfuktighet skulle jag gissa.

Mitt problem lite är när man ska börja också. Börjar man greja med fröna långt innan de planteras i kruka/ låda?

Tack för alla svar! Det är så härligt med en positiv websida där man verkligen får hjälp utan suck och stön. Trädgårdsfolk verkar vara bra folk wink.gif

jo jag vet hur klimatet är där uppe ,, ville mest veta hur det är inne på balkongen , vad luftfuktigheten är är kvittar .

men vad vill du ha för växter där ??

fleråriga som ska stå ute där åretrunt ?

eller bara ettåriga växter (säsongsväxter ) som dör på vintern och då har du ju oliak växter från vår och sommar till höst ?

eller vill du ha krukväxter där ute som du sedan övervintra inne ?

vill du ha prydnad eller ätbart ?

Hannifer
Jag har själv haft en inglasad balkong i söderläge. Kan bara säga att du gör bäst i att investera i en fläkt och kanske bambujalusier för växternas skull. Det blir ju otroligt varmt på sommaren, och därför är det viktigt att öppna fönstren ofta då.

Det är ett jäkla jobb att ha en inglasad balkong i soligt läge. rolleyes.gif Men kul är det! Jag odlade olika kryddor, passionsblomma och rosor.
mamamaggan
Har en inglasad balkong i söderläge . Tipset om solskydd var bra , själv har jag träpersienner och det gör att det inte blir lika stekande hett. Det är också viktigt att kunna öppna och vädra. Jag brukar ha persiennerna nere men öppna rutorna och öppna så mycket det går på natten.

Växter jag har är kapkrusbär , tomat, passionsfrukt , minipersika , olivträd . Blommor som trivs hos mig är bouganvillea , hibiskus, ampellilja , ormbunke . Du kan inte övervintra alla de växterna på din balkong så om du väljer sådana som du vill ha kvar år efter år får du placera dem någon annantans vintertid. En del kanske kan klara sig om du ger dem en bra " vinteröverrock".

Har satt en massa fröer som står där ute nu t ex pensée , hänglobelia, flitiga Lisa , pelargoner, lövkojor , kronärtskocka .

Just nu har jag 15 - 20 grader därute nu men där är vinterbonat. Det räcker för att fröerna ska gro och småplantorna ska må bra , har också lysrör för att de ska få optimalt med ljus.

Är ingen expert på området men de flesta växter som gillar sol måste du ju kunna ha , likaså borde du kunna ha penséer där ute inom en inte alltför avllägsen framtid. De tål ju några minusgrader.

Du borde också kunna ha lite frösådder därute senare i vår om du har lust med det. Själv tänker jag prova med att så rädisor i en lite större låda i sommar.

Hum
Är det inglasat i söderläge och inte mycket som ger skugga är mitt råd att undvika allt som är sensitivt för spinn, detta gäller speciellt växter i tomat/änglatrumpet-släktet (förutom tomat och änglatrumpet t.ex. datura, judekörs. mm)

Passionsblomma har varit en succé för mig, likaså olivträd, om du har plats att ta dom in under den värsta kylan. Verbena har trivats fint (ettårig).

Örter rekommenderar jag varmt, förra sommaren hade jag en stor korg fylld med basilika och rucolasallat, funkade jättebra till matlagning. Lade in lite nya fröer då och då så att det kom hela tiden färskt.

Observera solljusets lutning, i Norden kommer solen väldigt högt upp under sommaren, vilket betyder att balkongtaket skapar skugga, placera alltså de ljusälskande växterna långt fram. Och det som andra redan sagt om persienner och vädring gäller att inte förbise.

Hoppas du får en fin balkong.

-jb-
sqrulan
Jag har ganska nyligen blivit med inglasad altan i söderläge och har stora förväntningar för sommaren.Jag tänker ha blommanfördagen i lite olika färger,törnrosaskjortel och klockranka som klättrare.Pelargoner och massor av väldoftande myntor och kanel/citon basilika bara mest för doftens skull.
twentyplenty
Hej!

Jag är, liksom du, helt ny i växtvärlden. Intresset är jättehögt och jag flyttar till en lägenhet med inglasad balkong i söderläge i november. Tills dess får jag stå ut med ett akvarium jag köpt med två lysrör ovanför.

Hur som helst tänkte jag att du kan få ta del av vad jag planerat och köpt och kanske kan det vara något du tycker verkar passande.

Först så köpte jag frön till tomat, chili, citrusträd, timjan, oregano, rosmarin, timjan och basilika. Utöver det köpte jag även frön till mimosa pudica (mycket rolig växt som jag absolut tycker att du ska ha. Den är lättodlad och jätterolig. Sök på youtube på mimosa sensitiva så får du se varför om du inte redan har koll på vad det är för växt), benjaminfikus, parasollväxt (tror jag den hette, finns på impecta.se), passionsblomma (fin klätterväxt), drakblodsträd och oleander. Alla är sådda och jag har fått skott i de flesta småkrukor. Drakblodsträdet har dock grotidpå 30-300 dagar (om jag minns rätt) så jag väntar ivrigt på de första skotten. (drakblodsträd och benjaminfikus vill ha grotemperatur på 28-32 grader så man vill gärna ha dem nånstans där det är varmare än vanlig rumstemperatur.

Utöver dessa frön har jag köpt färdiga plantor av yuccapalm, gullrankor (en mörkare och en ljusare), olivträd, fittonia och hjärta på snöre. Jag gillar gullrankor och hjärta på snöre. Det är fina växter som är tämligen lättskötta och förhållandevis snabbväxande så det är kul att se hur de blir större och större hela tiden.

Om du inte vet riktigt vad du är ute efter kan du göra som jag, surfa runt på impecta.se och se vad som finns där. Där finns bilder på de flesta växter som de säljer frön till. De har även bra beskrivning om hur sådd bäst utförs och fröerna kommer ganska snabbt. 1½ vecka tog det för mig efter beställning att få hem det i brevlådan

Hoppas att något av allt dravvel jag skrivit var till inspiration. Det har redan sagts men välkommen till växtvärlden och jag hoppas att det går bra för dig. Själv är jag nervös som sjutton för att se hur det ska gå för alla mina plantor nu. Man får frön så det räcker och blir över i de flesta fall så du kan ju även passa på att ge bort blommor till vänner och bekanta. Mimosorna brukar vara populära gåvor eftersom växten besitter märkliga egenskaper smile.gif

Lycka till =)
Åsa, mälardalen zon 2
Lite mer ideer om ätbart på balkong hittar du här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon