CITAT (AnnammA @ 12-02-2008, 14:17)

Först ett förlåt till dig "flaxss", för att jag hade fått för mig att du bor i Arkelstorp... Sedan såg jag att ngn flaxat hos mig, och när jag annammade tillbaka, såg jag ju var du bodde...
Iallafall, stamrosor är känsliga mot kyla, därför de är ju ympade uppe på stammen, alltså ympen är frilagd. Vanliga okulerade rosor där gräver man ju ner ympen minst 10 cm under marken, för att skydda den mot kyla.Alltså, både en stamros och en okulerad ros består av en två sorters rosor: en starkväxande härdig vildros till botten, och en oftast mindre härdig påympad ädelros.( Sedan kan man ju köpa rosor på egen rot, t ex från "Roskraft" här i Skåne, och det är då sticklingar som fått växa till och bli rosbuskar. Och du kan ta egna sticklingar med om du vill...)
Därav vill jag inte prova på att inte täcka/binda in mina stamrosor...
Alltså, visst vi bor i en varm zon här i Skåne, men vi har väldiga temperaturväxlingar. Ena dagen en jättesol, och nästa dag isiga kalla vindar. Och även om tempen visar bara ngt minus, så år vinden vassare, och det biter på sköra växter, och torkar ut jorden. Därför kupar jag rosorna, och täcker in stamrosorna. Dessutom har vi oftast snölösa vintrar här i Skåne, och snön både isolerar och skyddar mot kyla och isiga vindar...
Förresten, om du har ett kallväxthus, kan du försöka att gräva ner och övervintra dina miniatyrrosor där...
sånt händer
det beror kanske vilken stamros det handlar om ,, kan hålla med om att dom är känsligare och att det finns även stamrosor som kan växa här utan skydd och dom som behöver skydd även här . har ju själv sett dom som köpt en vacker stamros som sen inte kan nåt och har den ute om vintern och så har den klarat sig ändå utan skydd av ren okunskap visste dom inte att den behövde skydd men den klarade sig ändå ,, vad en sån sak beror på vet jag inte kanske ett skyddat läge ??. är det bara en tålig sort så räcker det med att ha dom nära huset .
jo jag vet att vinden är hårdare ,, har en städesgrön växt ute nu som ser ut som f¨n av allt blåsande ,, men att kupa jorden tror jag inte hjälper mot blåsten så mycket . och den uttorkande effekten på jorden är liten på vintern dels regnar det mycket dels ev jorden frusen ( vattnet är då uppbundet och kan inte blåsa väg )
men detta funkar bra för min del . och som sagt mina rosor har aldrig frusit ner eller tat skada hur vintern än varit , har andra mer värdefulla växter att tänka på

(förutom dom känsliga rosorna som fryser ner ) plus tinar det och fryser om vartannat så jag vet knappt när jag ska kupa eller ta veck kupnigen .
egentligen har jag bestämt mig för att gräva upp dom rosorna och ha dom inne i källaren på vintern , men det har inte blivit av att jag gjort det . men till våren ska jag skärpa mig och sätta dom i krukor i stället ,, du skulle bara se deras blommor så vackra !!!

har bara orkat blomma EN gång .
du får påminna mig till våren

så om jag glömmer det så har du räddat dom
Redigerat av flaxss: 12-02-2008, 14:34