Förra säsongen provade jag ätlig krysantemum. Jag sådde tidigt på våren i sålådor med fiberduk över. Jag tyckte mycket om de flikiga gröna bladen som inte alls var beska. I ena sålådan gallrade jag för sparsamt, så där blev det höga raftiga växter som dock blommade rikligt. Blommorna torkade jag och har i vinter använt som kamomillte. I den andra sålådan stod plantorna mindre tätt, de blev inte så höga och de hade betydligt mer blad. Det dröjde innan de började växa på höjden och blomma. Vi kunde skörda blad till "sallad" till mitten av oktober. De sista fina utslagna blommorna skördade jag 3 november. Kryddtagetes provade jag också, men kom inte på ngt bra användningsområde för dem i matlagningen. De blev mycket bittra i smaken, både blad och blommor, men de bildade fina luftiga "buskar" översållade med jättesöta blommor och blomningen varade ända till frosten, så de var odlingsvärda ändå. Gurkörtsblommor är goda (smakar som gurka) och vackra att ha i sallader, bladen är håriga och sträva och passar bättre att strimla och lägga på smörgåsar mellan smöret och pålägget. Ängssyra är gott och syrligt och krispigt på försommaren. (Iofs är ju sallad också bäst på våren/försommaren eftersom sallad tillhör kortdagsväxterna.)
|