Ulla - trevlig vårvinterbeskrivning, Jag njuter också av vintergäcken här! Men rinnet från spikhålen har nog inte alls med utebliven blom eller frukt att göra på ditt träd. Att körsbär inte blommar och/eller inte ger frukt har helt andra orsaker, och de kan vara många.
Trädkirurgi, dvs att renskära snittytor eller barkskador eller liknande, eller att bränna, eller att pensla på allsköns guckor på snittytor eller barkskador, göra dräneringsgångar, slå kopparplåt på snittytor eller att hälla betong i träden - sådant gjorde vi trädvårdare förr. Men de senaste 20 och 30 årens praktik och forskning är tydliga - alla sådana ingrepp förvärrar.
Alternativen är till exempel att - beskära mindre i ett träd som redan har stora snittytor som inte övervallat - se till att träd med stora snittytor har stark tillväxt (så övervallar de snabbare) - se till att trädens rotmiljöer, dvs marken under yttre kronan, luckras så att trädens tillväxt och vitalitet ökar - se till att vattna också större träd vid torka
och mycket mer!
Och Bassam - även jag tackar för diskussionen. Det du skrev senast om att på olika sätt förhindra att gräsklipare körs nära och dunkar in i stammarna håller jag med dig om.
Redigerat av Cilla: 13-02-2008, 03:24
--------------------
|