CITAT (Markus_H @ 12-02-2008, 22:56)

Vett o etikett handlar för mig om att kunna föra sig bland folk eller visa sin "sociala kompetens" som det kallas på fint språk. Men att stå med mössan i näven buga och hälsa på greven, prästen och disponenten före man hälsar på pigan och och det lokala fyllot tycker jag inte är vett o etikett. Jag vill behandla folk lika.
Men visst är det trevligt om man har bordskick och kan äta civiliserat och hälsar och presenterar sig när man möter andra, likaså håller upp dörrar och är allmänt trevlig.
Det där var väldigt bra sagt! Och jag lever efter min mammas motto: "Fin är den som fint bär sig åt" och då menade hon precis det Du säger Markus!
För ett tag sen blev jag uppringd av en försäkringsagent som ville sälja på mig en försäkring jag inte behövde. Han envisades med att säga "ni" till mig och jag sa till honom att det går fint med "du". Han höll på att trilla baklänges! (han flämtade till i luren). Jag tycker nämligen inte att det är särskilt artigt att nia. Inte år 2008. Den yngre person som försöker nia mig får tillbaka det jag lärde mig som ung (det var inte mor som lärde mig "avarterna"). Dom brukar inte tycka om den behandlingen!