CITAT (Annki @ 20-02-2004, 23:32)
Låt oss fortsätta att ha trevligt på forumet!
Jag håller med Annkis synpunkter till 100%. Jag tycker att det var mycket väl uttryckt - var rädda om varandra, låt oss fortsätta att ha trevligt, hacka inte på varandra!
Att nu be Annki ange vissa namn tror jag inte bidrar till trevnaden i forumet. Eller har jag missuppfattat något? Det kanske inte är namnen som ska preciseras? Jag förstår mycket väl vad Annki pratar om. Hon pratar om nätetikett och vanlig enkel medmänsklighet.
Slappna av. Detta är inte en kamp som måste vinnas. "Rätt" måste inte skipas. Vi befinner oss inte i Odla-domstolen. Ingen har "rätt" eller "fel". Alla är vi människor med olika uppsättningar känslor, erfarenheter, uppfostran och utbildningar. Alla har vi rätt att vara här. Alla har vi rätt att slippa bli förolämpade. Alla har vi rätt att tala om när vi känner oss kränkta. Inte för att vi kanske alltid blir förstådda, men vi har åtminstone rätt att bli lyssnade till och respekterade.
En del uppfattar forumet som fullständigt trevligt utan motsättningar och hårda ord, andra uppfattar det inte så. Det är väl ok? Det är väl som det ska vara? Jag skulle aldrig drömma om att påstå att: - Ni känner och uppfattar allt fel. Ni ska känna som jag, för jag har rätt....
MEN.
Men om vi som nu uppfattar forumet (och då menar jag inte avdelning "krukväxter" utan främst "småprat") som stundtals, inte ofta, men STUNDTALS, som vasst och småelakt, har vi inte rätt att uttrycka och påpeka det då?
Vi råkar vara några stycken som känner så, vi finns, vi tycker så och vi skulle gärna vilja ha en ändring av det. Sedan finns det ni som inte förstår vad vi pratar om. Okey, då kan vi ju inte göra annat än att försöka visa på de situationer som vi inte gillar. Jag visade det t ex häromdagen i "byggdiskussionen". Jag har gjort det tidigare och jag kommer att göra det igen.
Om någon påpekade för mig att jag gjorde något som personen uppfattade som otrevligt, då skulle jag göra mitt bästa för att försöka ändra på situationen, jag skulle försöka förstå även om det verkade obegripligt. Även om jag inte begrep skulle jag sedan försöka förändra situationen. DET VILL SÄGA om syftet vore att kunna "samexistera". Det vill säga om man tillerkänner alla "samodlare" här på odla samma rätt att existera och trivas här? Det vill säga om man, liksom i verkliga livet i sociala sammanhang, är beredd att maka på sig själv lite grann för att alla ska kunna få plats?
Det blir väldigt svårt att mötas och förklara för varandra vad man menar när man från början har så olika inställningar till saker och ting, eller hur?
Det är en verklig utmaning och mycket lärorikt. Att lära sig ödmjukhet. Att lära sig att lyssna.
Jag vet bara vad jag själv tycker om vilken slags nätetikett som ska råda och jag vet också att jag kommer att fortsätta att tycka att man inte prompt i alla lägen måste hävda sin åsikt, man KAN ta ett djupt andetag, coola av lite och ta ett steg tillbaka. Man kan tänka: ja, ja...det där får stå för honom/ henne.
Fast när någon trampar över för mycket måste man säga ifrån. Det är ett viktigt stöd också för den som blir utsatt. Får man inget stöd lär man knappast komma tillbaka. Var schyssta och generösa mot andras tillkortakommanden, men inte mot deras elakheter.
Detta gäller framför allt på nätet. Här har alla rätt att vistas och här gäller att man är extra artig och lyssnande, eftersom skrivna ord missuppfattas lättare än minspel. (Plocka in hur många smileysar ni vill, de täcker tyvärr ändå inte det mänskliga registret...)
Det handlar om personliga känslor, det handlar om vad olika människor uppfattar som trevligt respektive otrevligt osv. Det handlar om hur känslig man är. Det handlar om vanligt folkvett. Vi kommer alltså inte komma fram till huruvida det förekommer hackspettar på forumet eller ej. Jag tycker att det ibland, även om jag själv aldrig blivit utsatt, kommer avsnoppande, sura, bitska inlägg utan anledning. Då går jag in och säger det och det är jag inte ensam om att göra. Mina känslor och reaktionsmönster är inte unika, men därmed inte sagt att de är SANNA. Däremot är mina känslor sanna för mig och jag har rätt att uttrycka dem. Andras känslor är sanna för andra och de har lika stor rätt att uttrycka dem.
Jag tänker inte ange några namn. Däremot tänker jag fortsätta med att reagera och säga ifrån när jag tycker att någon blir otrevligt behandlad. Sedan kanske inte andra tycker att det var det minsta otrevligt, men man kan ju t ex fråga sig var Cilla tog vägen efter "byggdiskussionen"? Hon brukar ju skriva varje dag. Det kanske finns en naturlig förklaring. Hoppas det.
Sanna