Jag både håller med och inte håller med om en del här... Det där med att "fina titlar" skulle ha någon betydelse längre köper jag inte. Vad är förresten en "fin titel"? Det är nog mest mycket gamla människor som har kvar det där. Däremot tror jag att man blir behandlad efter hur man för sig. Skulle jag vara till exempel kypare skulle jag nog ha lättare att vara lite extra trevlig mot den gäst som har ett trevligt sätt vid bordet, som inte stör omgivningen, som inte äcklar andra gäster genom att slabba och tugga med öppen mun och så vidare...
Det många här kallar vett och etikett tycker jag hör till vanlig hyfs - att inte slänga igen dörren om någon kommer bakom en, att lämna plats för äldre, sjuka eller gravida på tåget. Jag pratar inte i telefon med andra när jag har gäster hemma eftersom det vore oartigt. En väninna till mig svarar på samtliga mobiltelefonsamtal och SMS som hon får när vi bjuder hem henne på middag och mina vinkar om att jag aldrig skulle göra så, går inte hem. Jag känner det som att jag är mindre viktig än de som ringer henne.
Om det är samma personer som tycker att vett och etikett är löjligt som de som sätter upp sina skitiga skor på tågsätena, sina lortiga väskor bredvid sig, smackar till medresenärerna med ryggsäcken (istället för att ta den i handen när man går ombord), tränger sig, hostar och nyser rakt ut osv, osv, osv - då förstår jag varför världen ser ut som den gör.
Och Anders, varför tror du att han som tog upp datorn ville vara "viktig"? Att ha en dator nuförtiden är ju ingenting speciellt för de flesta. Om jag hade långt att åka och hade en dator med mig, skulle jag också kunna tänka mig att spela spel för att få tiden att gå. Den som sa't han va't?
Kakaduan
|