Oj, oj, oj!!! NEJ, jag menar inte att peka ut någon särskild - absolut inte!
Däremot reagerar jag när så många använder uttryck som "fin" eller "viktig". Hur kan man veta att någon vill verka viktig för att han/hon tar fram sin dator t.ex.? Är det säkert att den som säger "poschera" istället för "koka" eller "skratta" istället för "flabba" tycker sig vara så särskilt fin? Tycker verkligen revisorn att han är "finare" än busschauffören? Jag tror faktiskt inte det (och de som tycker det är ju mest löjliga, så dem kan man bara skratta åt

).
"Beauty is in eye of the beholder" säger man ju. Kanske ligger lite av det här hos den som själv känner sig mindre "fin"? Kanske känner man sig lite dum när någon använder ett ord man inte förstår eller beter sig på ett sätt som man inte fått lära sig själv och då tolkar man in att den personen är "finare" än man själv? I mitt jobb träffar jag mycket folk med s.k. "fina" titlar, och de flesta av de är som folk är mest - tror mest att det är andra som hakar upp sig. Det är bara en teori jag har.
Det där med elever som har mössan på är ju ett delvis jättesvårt problem. Visst skall man göra allt för att de skall komma till skolan och visst måste man kunna överse med sådant som är oviktigt i förhållande till det, men jag tror också att det är viktigt för dem att förstå att det inte alltid är ok. De måste ju också kunna anpassa sig till olika situationer. Går du på anställningsintervju med luvan på kan du ju i de flesta fall glömma att få jobbet.
Och Mrs. Bucket rules!
Kakaduan