Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur beskär man äppleträdet?, Vårt äppleträd är vildvuxet och nu vill vi beskära det.
          Chebizza
          Inlägg 15-02-2008, 01:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 14 066

Vi flyttade hit senhösten 07 och då var äppleträdet redan vildvuxet.
          Jag tror ärligt talat inte att det blivit beskuret på länge, grenarna pekar åt
          alla håll, vissa har snurrat sig om varandra.
          Hur beskär man ett sådant träd?
          Vi hade tänkt börja nu när det blivit lite varmare, bor i Skåne,
          min syster sa att man ska tänka sig ett uppfällt paraply när man beskär??

Likadant med plommonträdet?

--------------------
          chebizza busy as a bee

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 15-02-2008, 17:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jo och en sak till - om du är väldigt sugen på att beskära så kan du ta bort döda grenar. Kolla lite på min fruktträdsajt hur du lägger snitten. Den beskärningen är inte heller livsnödvändig för trädet men den kan ibland tillfredsställa den där beskärarnerven som kan rasa på en när alla grannar och systrar sågar så det skvätter! ;-)

Kan du inte se vad som är dött eller inte i trädet så går det att lära sig och är det första man kan lära känna om sitt träd - var det lever och inte.

Och om frukten som faller till marken: Om dina bakanta såg dem på marken i juli så är det en del av det naturliga kartrensningen som alla äppelträd gör då innan de satsar på att utveckla vissa frukter helt ut. Liten fallfrukt kan också bero på att det är en sort med små äpplen. Och det kan bero på näringsbrist, vattenbrist och annat. Och det kan bero på att det stått obeskuret under lång tid. För vissa sorter kan det ta 50 år obeskuret träd innan man ser skillnad på storleken på frukterna om man jämför med ett beskuret (jag har tre exempel på Åkerö som inte beskurits på 30-50 år och ändå utvecklar stor frukt), för andra trädindivider och sorter kan det gå fortare, riktigt snabbt är synbar storleksskillnad redan efter 10 års fritt växande.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 09:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon