CITAT (zine @ 15-02-2008, 14:40)

Hmm.. Det ena ser rätt svart ut det andra ser lite svart ut i topparna. Det är Bornholms Diamant, har haft minus åtta till minus fjorton grader i en vecka i stärck när det var som värst. Ser ut som en utav dom ska kunna komma tillbaka förutom längst ut i topparna. Ska kolla lite nogrannare nu.
min ena känsligaste fikon har fått döda toppar ( ca 1cm vävnad är död ) , dom andra lever och ser frisak ut .
är där lite levandes kvar skjuter den nya skott plus från roten så ge inte upp vänta hela juni innan du kastar dom . innan har min Bornholm klarat -15c kortvarigt utan skador . men sen så säljs fikon som kallas för bornholm men som inte är det vilket gör att du kankse köpt en känslig sort .
hur har det varit på dagen ?? -8c -14c flera nätter under en vecka låter lite tufft . dom gillar ju inte långvariug kyla även om dom tål kortvarigt lägre än -14c . hos mig har jag ju sällan två nätter med läsgta vintertemp vilket gör att dom klara sig .
men i sverige fryser dom ju nästan alltid ner ,, och då växer upp igen från stammen eller rötterna . men då helst ska det ju ha kommit lite snö som skyddar .
jag hade nog skyddat om jag var du , i så kall zon .