Har en inglasad balkong i söderläge . Tipset om solskydd var bra , själv har jag träpersienner och det gör att det inte blir lika stekande hett. Det är också viktigt att kunna öppna och vädra. Jag brukar ha persiennerna nere men öppna rutorna och öppna så mycket det går på natten.
Växter jag har är kapkrusbär , tomat, passionsfrukt , minipersika , olivträd . Blommor som trivs hos mig är bouganvillea , hibiskus, ampellilja , ormbunke . Du kan inte övervintra alla de växterna på din balkong så om du väljer sådana som du vill ha kvar år efter år får du placera dem någon annantans vintertid. En del kanske kan klara sig om du ger dem en bra " vinteröverrock".
Har satt en massa fröer som står där ute nu t ex pensée , hänglobelia, flitiga Lisa , pelargoner, lövkojor , kronärtskocka .
Just nu har jag 15 - 20 grader därute nu men där är vinterbonat. Det räcker för att fröerna ska gro och småplantorna ska må bra , har också lysrör för att de ska få optimalt med ljus.
Är ingen expert på området men de flesta växter som gillar sol måste du ju kunna ha , likaså borde du kunna ha penséer där ute inom en inte alltför avllägsen framtid. De tål ju några minusgrader.
Du borde också kunna ha lite frösådder därute senare i vår om du har lust med det. Själv tänker jag prova med att så rädisor i en lite större låda i sommar.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|