CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 21:54)

Tänkte fråga om hur man gör för att hålla mögel borta ? Har satt nårga fröer dels vit clivia dels gul. De gula fröerna var mögliga redan när jag fick dem , låg i fuktig sand, men hur förhindrar jag att även de andra fröerna möglar?
Har du inte bild på dina frön, mamamaggan? Cliviaodlare brukar behandla sina frön med någon sorts fungicid så att de inte möglar när de ska skickas iväg men om du är misstänksam och tror att du redan har mögel i din substrat, kan det hjälpa att plocka bort fröna och byta substratet eller behandla substratet med kokande vatten och sen när den svalnat ta fröna som inte är angripna tillbaka och sedan observera fröna och vädra, vädra, vädra minst varannan dag...Du kan även använda en svag lösning av någon sorts desinfektions medel eller fungicid för att hålla mögel borta men det har jag aldrig gjort hos clivia frön

Det finns säkert andra sätt att behandla frön, det gäller bara att prova sig fram, vad som hjälper. Jag håller tummarna att du lyckas rädda dina frön från mögel och att de gror!!!
MVH/clivia