Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Arctic Ruby
Jag har tre klivior som blommar vid alla möjliga tidpunkter på året. Förra året försökte jag leka "Gud" och smetade frömjöl från blommorna på nästa, och knoppar uppstod på alla stänglarna. Nu är de sprickfärdiga och mörkröda, och jag antar att de är något slags frön. Vad skall man göra med dem? Plantera direkt? Skära upp dem och ta ut vad som eventuellt finns inuti? Vet någon, vore jag tacksam över att få svar. Jag tycker att de är så vackra när de blommar med sina orangefärgade blommor, och vill gärna få fler.
Skall man skära bort stänglarna efter blomningen förresten?
Christer i Falköping
Det finns ett stort frö i varje röd kapsel, ta ut dem och plantera direkt. Brukar komma upp ganska fort. Blomfärgen på de frösådda kan variera ganska rejält från svagt till kraftigt färgade blommor. Brukar börja som treårig som tidigast. Många brukar kapa av blomstängeln om de inte vill ha fröer.
Christer.
Elisabeth G
CITAT (Arctic Ruby @ 01-01-2008, 10:53) *
Jag har tre klivior som blommar vid alla möjliga tidpunkter på året.

Hur bär du dig åt?

Jag har tre klivior (mor o två barn) som aldrig blommar. När jag köpte mamman blommade hon med det var för sju år sedan. Därefter ingenting. Någon trodde att jag vattnade för mycket så det har jag dragit ner på men inte heller det tycks hjälpa. Har testat både norr-, väster- och söderfönster med lika klent resultat. Det är tråkigt för blommorna är så vackra.
Christer i Falköping
Har du prövat att ställa den lite kallare på vintern?
Christer.
Elisabeth G
CITAT (Christer i Falköping @ 01-01-2008, 17:39) *
Har du prövat att ställa den lite kallare på vintern?
Christer.

Nej, DET har jag inte prövat. Det kanske kan få igång dem. Min mamma hade en stor, fin klivia som blommade mycket och hon hade den i ett rum som vi knappt använde på vintern och där det var rätt kyligt. Tack för tipset!
Tosan
Oftast blommar kliviorna på jobbet (skola) när vi kommer tbx efter sommarlovet och ingen har vattnat på ett tag.
Själv fick jag ett tips att ställa dem svalt och ljust ett par månader utan vatten, så jag testar det just nu. Har tänkt ställa fram dem nu i dagarna.
clivia
I varje kapsel kan det finnas mer än ett frö, många kapslar innehåller mer än 10. Det går bra att plantera de direkt. Titta på mina bilder:

röda kapslar:
[attachment=11179:klivia_frön_1.jpg]

frön:
[attachment=11180:klivia_frön_2.jpg]

frön efter cca 6 veckor:
[attachment=11181:klivia_frön_3.jpg]

MVH/clivia
Christer i Falköping
Så många? Har aldrig fått mer än ett stort frö i varje.
Christer.
Alexander-VG-zon3
att få dom att blomma --- om man kan sätt gärna ut dom, ha dom i skuggan första tiden och sedan i halvskugga och vänj dom sakta vid solen och ta in innan frosten kommer (regnar det väldigt mycket ute sätt dom så dom inte får regn ,annars tål dom normala sommar med regn ). har du dom ute låt dom torka upp sen vattna . sen tar man in dom och övervintrar torrt och svalt runt 0c +10c .

har man dom inne åretrunt så har man dom soligt (söder-väst fönster , ev skugga dom i söderfönster ) och sen i nov sätts dom torrt och svalt runt +10c och tas fram varmt igen i slutet av feb då man även börjar ge dom näring och vatten ev plantera om dom .

mina har jag aldrig inne mer än i en källare om vintern . och mina blommar 1 till 2 gånger på ett år . jag brukar klippa veck dom röda bären .

clivia
CITAT (Christer i Falköping @ 03-01-2008, 18:24) *
Så många? Har aldrig fått mer än ett stort frö i varje.
Christer.

Ja, Christer, i den här kapseln finns det 14 frön.

[attachment=11415:klivia_frön_1.jpg]

[attachment=11416:klivia_frön_2.jpg]

MVH/clivia
storm
Vad spännande,men hur vet man att kapseln är mogen att öppnas eller gör den det själv.jag har en kapsel på min de andra trillade av redan när de var gröna.
clivia
Storm, kapseln är mogen när den är gul hos gula klivior och röd hos de röda. Du behöver inte vänta tills de faller på marken. när de gör det brukar de redan ha några mm långa groddar.

[attachment=11429:mogna_gula_kapslar.jpg]
[attachment=11430:mogna_röda_kapslar.jpg]

MVH/clivia

ingrid fuxwall
Det finns ingen vänlig själ som har kort på denna blomma - inte utan att man vill ha en sådan

ingrid
storm
JODÅ
ingrid fuxwall
Vilka vackra blommor! Har aldrig tidigare hört talas om dem
Kee
Jag undrar om inte min mor har en clivia med frökapslar, måste fråga henne om jag kan få ett par isf!
clivia
När klivior är som vackrast i Sverige, april månad...
[attachment=11438:när_de_ä..._i_april.jpg]

MVH/clivia

storm
Vad du är duktig och vilka vakra klivior du har,tack för dit tips nu ska jag prova att föröka min.
Marlene z v
Min Clivia är ett rotskott från en äldre planta, det tog några år innan den började blomma, nu har den blommat med en stengel varje vår. Den har hela tiden stått i ett väster fönster.
Dethär är förra årets blomma.

Clivia
clivia
CITAT (Marlene z v @ 10-01-2008, 10:29) *
Min Clivia är ett rotskott från en äldre planta, det tog några år innan den började blomma, nu har den blommat med en stengel varje vår. Den har hela tiden stått i ett väster fönster.
Dethär är förra årets blomma.

Clivia

Mycket vackra blommor med gröna nyanser tummenupp.gif !!! Jag har också en som jag kallar "My little green beauty" och den brukar ha små blommor i början av sommaren:

[attachment=11510:My_little_beauty3.jpg]
[attachment=11511:My_little_beauty.jpg]

MVH/clivia

CITAT (storm @ 08-01-2008, 22:34) *
Vad du är duktig och vilka vakra klivior du har,tack för dit tips nu ska jag prova att föröka min.

Tack, storm, jag håller tummarna att du lyckas blomma.gif

[attachment=11513:clivia_och_solen.jpg]

MVH/clivia
storm
vilka kraftiga klivior ni har,min är så spretig är det en annan typ?
clivia
CITAT (storm @ 10-01-2008, 23:20) *
vilka kraftiga klivior ni har,min är så spretig är det en annan typ?

Ja, Storm du har den äldre typ av smalbladig clivia som inte är så utbrett i Sverige nuförtiden!!! De är lite spretigare med sina smala blad men de glädjer vårt hjärta i alla fall!!! slap.gif

[attachment=11515:smalbladig_clivia.jpg]

MVH/clivia
nilssontherese
Oj så mycket vackra clivior! ohmy.gif
Thea
Jag kanske kapar tråden lite nu men... vad gör man för fel när blomsterstängeln stannar nere i bladvecken och försöker blomma där? Ser ju galet trångt ut. Har man vattnat fel då?
nilssontherese
CITAT (Thea @ 27-01-2008, 20:21) *
Jag kanske kapar tråden lite nu men... vad gör man för fel när blomsterstängeln stannar nere i bladvecken och försöker blomma där? Ser ju galet trångt ut. Har man vattnat fel då?

Läste i en av mina böcker att på vårkanten ska jorden hållas varm dvs inte stå på nån kall marmorfönsterbräda eller liknande.Det står att ställ hellre växten på ett varmt golv under fönstret.Då strävar den uppåtväxande stängeln mot ljuset och faran för att den ska fastna nere mellan bladen är inte fullt så stor.
Har oxå läst nånstans att för mörka placeringar kan resultera i att den *fastnar* och att man först ska vattna mera när stängeln är ca 15cm.Har för mig att jag läste att många vattnar mera så fort stängeln syns och då avstannar den.....
clivia
Jag antar att det är vintersolen och högre temperaturen som orsakar problemet med i förtid utvecklade blommor hos klivian. Alltid när jag stötte på detta var det i varma lägenheter eller på inglasade balkonger när temperaturen oväntat steg över 30 grader (vanligt omkring 20 - lägenhet) respektive 20 grader i några dagar i rad (vanligt 5-10 januari, februari- inglasad balkong). Jag har mina klivior hela tiden på min inglasade balkong och även om temperaturen är nere på cca 7 grader nu utvecklas blommorna utan problem så jag tror att lägre temperatur är helt OK men naturligtvis måste den vara mer än 0 gr. C. Men det är bara rent antagande från min sida.

I förtid utvecklade blommorna hos en av mina klivior i vardagsrummet mars 2005
[attachment=12716:blommorn..._nere....jpg]

Rätt utveckling hos clivia blommor på min inglasade balkong idag 3.2.2007
[attachment=12717:rätt_utveckling....jpg]

MVH/clivia
clivia
Jag har gjort ett litet försök med mina frön från en gul clivia. Efter nio dagar på en tallrik med lite vatten i en plastpåse börjar fröna gro. Titta på bilderna:

Plockar kapslar 2.1.2008:
[attachment=13233:clivia_frön.jpg]
Tar ut dem samma dagen:
[attachment=13230:clivia_frön_....jpg]
Fröna placerade på en tallrik med lite vatten i en påse efter nio dagar:
[attachment=13234:clivia_f...9.2.2008.jpg]
En liten "cliviabebis", den mest utvecklade av alla (11.2.2008):
[attachment=13231:clivia_f...2.2008_2.jpg]

Kanske hjälper detta någon.

MVH/clivia

nilssontherese
Lägger du dem i plastpåsen eller trär om den om tallriken? En fråga till angel_not.gif har du nån undervärme?
clivia
Hej, Nilssontherese, först ber jag om ursäkt, fotona ovanför är tagna 9.2.2008 och inte 11.2.2008, som det står skrivet, tyvärr har jag gjort ett fel och kommit på detta lite senare. dunno.gif Här är de nya fotona tagna idag. smile.gif

fröna ligger i en plastpåse på en tallrik:
[attachment=13258:clivia_f...llrik....jpg]

fröna idag 12.2.2008:
[attachment=13259:clivia_f...2.2.2008.jpg]

den lilla bebisen idag:
[attachment=13260:den_lill...2.2.2008.jpg]

Ja, fröna har undervärme, de står över ett element (omkring 23 gr. C)

MVH/clivia
tettan
ja, å vad gör du med dem i det här läget då, stoppar du det som kommit ut i jorden eller...
clivia
CITAT (tettan @ 12-02-2008, 13:33) *
ja, å vad gör du med dem i det här läget då, stoppar du det som kommit ut i jorden eller...

Inte ännu, Tettan, det är ett försök, jag vill att de växer lite större, kanske tre cm och se vilka de är gula eller röda...ja, och sedan stoppar jag dem i jorden. smile.gif

MVH/clivia
stennie
Kan man se på småttingarn vilken färg dom blir? confused.gif
clivia
CITAT (stennie @ 12-02-2008, 15:25) *
Kan man se på småttingarn vilken färg dom blir? confused.gif

Ja, stennie, ungefär. Clivior med röda nyanser har i de flesta fall rödaktiga fröplantor, clivior med gula nyanser är helt gröna när de är små.
en gul fröplanta
[attachment=13278:gul_småting.jpg]

en röd fröplanta
[attachment=13277:småtinge..._clivian.jpg]

MVH/clivia
stennie
Aha ! Coolt...lärde man sig något nytt idag !

Sådde några röda för ett par veckor sedan..ska bli kul och se om man lyckas.

Du har inte några frön från en gul tillövers? kompiskram.gif
nilssontherese
Tack för alla tips du ger Clivia! Jag har satt mina i miniväxthus med undervärme och lagt fröerna på röd lavasten hoppas att det funkar.Hur fuktigt vill de ha det fröerna alltså.De förra jag provade med skrumpnade ihop thumbdown.gif vad gjorde jag för fel då?
clivia
CITAT (stennie @ 12-02-2008, 16:17) *
Aha ! Coolt...lärde man sig något nytt idag !

Sådde några röda för ett par veckor sedan..ska bli kul och se om man lyckas.

Du har inte några frön från en gul tillövers? kompiskram.gif

Om du skickar ett PM till mig så tror jag att vi kommer överens. smile.gif

MVH/clivia
bahia1
Så här ser min ut när den blommar.
clivia
CITAT (nilssontherese @ 12-02-2008, 16:25) *
Tack för alla tips du ger Clivia! Jag har satt mina i miniväxthus med undervärme och lagt fröerna på röd lavasten hoppas att det funkar.Hur fuktigt vill de ha det fröerna alltså.De förra jag provade med skrumpnade ihop thumbdown.gif vad gjorde jag för fel då?

Clivia frön är lite kinkiga. De behöver en smula omsorg i början av sina liv. Fuktighet enligt mig måste vara rejält, hur mycket precis, det kan jag inte svara på men om du har dem i miniväxthus då är det helt OK enligt mig. Minst en plastpåse bör man ha över krukan för att cliviorna ska må bra. Att byta luften i påsen och kontrolera frön varannan dag är ett måste så att man inte blir överraskad av mögel. Skrumpnade frön det känner jag mycket väl till. trostar.gif I början hade jag nästan ingen källa att pumpa information från no.gif , så många frön har gått åt skogen, tyvärr. Alla gör vi fel och lär oss något nytt av våra misstag. yes.gif Du behöver inte vara ledsen eller orolig, dina frön kommer att klara sig!!! yes.gif Mina första fröplantor är på väg att blomma... rejält nyfiken är jag på mina fröplantor från Sydafrika men jag måste vänta ett till två år till, de är bara treåriga...Lycka till!!! :)ditt tålamod kommer att belönas, det är jag övertygad om blomma.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (bahia1 @ 12-02-2008, 21:03) *
Så här ser min ut när den blommar.

Du har ett fint foto på din planta bravo.gif , bahia, visst är det en fantastisk känsla när vi lyckas få den att blomma och ta bilder att njuta av dennes skönhet lite till... rose.gif

MVH/clivia

tettan
jag är nästan stum, så imponerad är jag av denna kunskap. jag hoppas verkligen vi får vara med en bit till på denna följetong
nilssontherese
CITAT (clivia @ 12-02-2008, 21:31) *
Clivia frön är lite kinkiga. De behöver en smula omsorg i början av sina liv. Fuktighet enligt mig måste vara rejält, hur mycket precis, det kan jag inte svara på men om du har dem i miniväxthus då är det helt OK enligt mig. Minst en plastpåse bör man ha över krukan för att cliviorna ska må bra. Att byta luften i påsen och kontrolera frön varannan dag är ett måste så att man inte blir överraskad av mögel. Skrumpnade frön det känner jag mycket väl till. trostar.gif I början hade jag nästan ingen källa att pumpa information från no.gif , så många frön har gått åt skogen, tyvärr. Alla gör vi fel och lär oss något nytt av våra misstag. yes.gif Du behöver inte vara ledsen eller orolig, dina frön kommer att klara sig!!! yes.gif Mina första fröplantor är på väg att blomma... rejält nyfiken är jag på mina fröplantor från Sydafrika men jag måste vänta ett till två år till, de är bara treåriga...Lycka till!!! :)ditt tålamod kommer att belönas, det är jag övertygad om blomma.gif

MVH/clivia

Tack clivia! Nu ska jag följa dina råd och hoppas att mina fröer inte skrumpnar ihop!Jag springer varje dag och luftar plus kollar fröerna.
Så spännande med dina fröer från sydafrika!Vad är det för sorter? Jag har köpt en rad olika fröer från afrika och usa happy.gif så jag är så nöjd! Har köpt till gula,Cyrtanthiflora hybrider,en röd med gult svalg och en gul tulpanblommande sort! Plus att jag inte kunde hejda mig och beställde några fröer till från afrika ähumm slap.gif detta ska vara en multipetal sort med variegerade blad och en annan gul/grön med variegerade blad!!
Jag skulle önska att det fanns ett clivia sällskap i sverige hade varit kul!De är ju så vackra blommor! En bild på min blommande....[attachment=13331:clivia1.jpg]
clivia
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 09:19) *
Tack clivia! Nu ska jag följa dina råd och hoppas att mina fröer inte skrumpnar ihop!Jag springer varje dag och luftar plus kollar fröerna.
Så spännande med dina fröer från sydafrika!Vad är det för sorter? Jag har köpt en rad olika fröer från afrika och usa happy.gif så jag är så nöjd! Har köpt till gula,Cyrtanthiflora hybrider,en röd med gult svalg och en gul tulpanblommande sort! Plus att jag inte kunde hejda mig och beställde några fröer till från afrika ähumm slap.gif detta ska vara en multipetal sort med variegerade blad och en annan gul/grön med variegerade blad!!
Jag skulle önska att det fanns ett clivia sällskap i sverige hade varit kul!De är ju så vackra blommor! En bild på min blommande....[attachment=13331:clivia1.jpg]

Jag har olika sorter från Sydafrika som jag har köpt lite av varje år: gula, variegerade, multipetal, daruma... det finns "Vico Yellow crossed with Ghost (Fukurin) and big pastel flowers" (en av dom är gul, tre är korsningar enligt färg på fröplantorna), variegated Daruma best selection, en har överlevt och är variegated, Shima Fu Daruma x miniture Hime Daruma, två olika plantor har överlevt, clivia variegated gul - av 5 frön har varit en gul variegated yahoo.gif , andra fyra variegerade röda... men som sagt jag måste vänta minst ett år till i bästa fallet...Andra fröplantor som jag har är yngre än dessa...men alla är de spännande sorter. Jag önskar också att någon av dem skulle dofta ljuvligt happy.gif...
Ja, du har rätt, nilssontherese, de är bedårande vackra och jag håller med dig om att ett clivia sällskap i Sverige skulle vara kul!! Under de följande åren skulle väll inte någon utställning skada någon smile.gif men jag vet inte om det är tillräckligt med plantor i Sverige för sådan här evenemang ännu g.gif ...och tillräckligt med clivia-entusiaster... dunno.gif

MVH/clivia

nilssontherese
Oj så många läckerheter du hade!!! Den variegerade multipetal var en daruma som jag hade beställt frön till.
Jag har många gånger tänkt att det skulle vara superkul att gå på en cliviautställning!Men när man frågar i blomsterhandeln så vet folk knappt vad man pratar om när man efterfrågar gula eller andra färger på clivior *fniss*.Tänk så underbart det hade varit att glassa i alla olika clivia sorter! Kanske ett projekt för framtiden? whistling.gif
clivia
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 10:44) *
Oj så många läckerheter du hade!!! Den variegerade multipetal var en daruma som jag hade beställt frön till.
Jag har många gånger tänkt att det skulle vara superkul att gå på en cliviautställning!Men när man frågar i blomsterhandeln så vet folk knappt vad man pratar om när man efterfrågar gula eller andra färger på clivior *fniss*.Tänk så underbart det hade varit att glassa i alla olika clivia sorter! Kanske ett projekt för framtiden? whistling.gif

Ja, nilssontherese, ett projekt för framtiden...har vi inte redan börjat naughty.gif, jag tror att det är mycket smittsamt faktiskt med sådana här härliga "clivia damer"...
[attachment=13337:clivia_blommor.jpg]

MVH/clivia
nilssontherese
himmel så många!!! tummenupp.gif bravo.gif
clivia
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 13:44) *
himmel så många!!! tummenupp.gif bravo.gif

Nilssontherese, det var inte mina, jag har inte så många, men den här bilden gillar jag.

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 13-02-2008, 13:47) *
Nilssontherese, det var inte mina, jag har inte så många, men den här bilden gillar jag.

MVH/clivia

hihi förstod att alla inte var dina giggle.gif men supersnygg bild var det!
nilssontherese
Clivia du borde ha en egen hemsida så man kunde följa dina plantor! wink.gif Eller en blogg kanske *fniss*.Du sitter ju på så mycket kunskap!
clivia
CITAT (nilssontherese @ 14-02-2008, 15:50) *
Clivia du borde ha en egen hemsida så man kunde följa dina plantor! wink.gif Eller en blogg kanske *fniss*.Du sitter ju på så mycket kunskap!

Nilssontherese, tack för ditt förtroende, jag kommer att ge information om mina resultat här trostar.gif ...Ännu så länge räcker det på det här sättet, jag har ännu inte så mycket eget material att bygga en egen vettig hemsida med bara mina erfarenheter... no.gif Kanske i framtiden...

Mina frön på tallriken växer men jag kan ännu inte avgöra vilken färg...måste vänta några dagar till. Här finns bilder som jag har tagit idag:

Jag har delat de, du kan se vilka som grott redan...
[attachment=13470:clivia_f...5.2.2008.jpg]

Den största "clivia-bebisen" växer men det går ännu inte att avgöra färg på den...
[attachment=13471:clivia_f...5.2.2008.jpg]

Våren har kommit och första clivia är på väg att slå ut sina blommor...
[attachment=13472:första_c...5.2.2008.jpg]

Och nu lite av blad-variegation, jag är förtjust i sådana här skapelserna yes.gif
[attachment=13473:lite_nat...konst....jpg]
[attachment=13474:lite_nat...onst...2.jpg]
[attachment=13475:lite_nat...nst....3.jpg]
[attachment=13477:lite_nat...st.....4.jpg]
[attachment=13476:lite_nat...nst....5.jpg]

Förutom en som är variegated Daruma är alla mina clivia bebisar till en lite variegated mor med orangea blommor. Tyvärr, ingen av dessa kommer att ha gula blommor men deras blommor kommer att ha olika nyanser av röd färg. Men de har fina blad i mina ögon så det räcker för mig i alla fall. slap.gif

MVH/clivia

nilssontherese
Åh så snygga blad!! rolleyes.gif Roligt med uppdatering på dina groddar! Idag såg jag att 3 av mina fröer börjar att gro!!! YIPEEEE!! biggrin.gif
Superfin stor planta du har som ska blomma! underbar!
Förstår att det tar mycket tid att sammanställa all information till en hemsida och så ska man ha tillräckligt med! blink.gif duktig är du i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon