CITAT (Cilla @ 24-02-2004, 00:24)
De bönder jag har kontakt med undviker mänsklig urin + fekalier som gödning till ätbara grödor, men inte av hälsoskäl eller vetenskapliga skäl. Urin och fekalier från människan bryts också ned innan de tas upp av växterna.
Däremot finns en tro att mänsklig avföring borde ta ett varv till i naturen innan det läggs som gödning till det vi äter. Dessutom en tro att om bönderna lade "toarester" på åkrarna skulle stor skepticism uppstå hos köparna.
Jag har själv samma känsla som dem - säkert inte alls farligt att lägga toakompostern på tomaterna, men bättre känsla om den först läggs till blomstren och tog ett varv där.
Att sedan någon räknat ut att de 1 000 liter urin (kanske det var för 2 personer) och x antal liter fekalier som människan producerar under ett år räcker för en yta att odla på som räcker för ett års matintag för en människa, är en intressant men annan historia.
Som NYODLAD !!! amatörodlare hade jag aldrig sett ordet "fekalier" förut, men förstod förståss av sammanhanget..........
så jag fick slå upp det.... ja jag bara är sån.... f´låt mig...
http://susning.nu/FekalierOch eftersom jag hyser stor respekt för Cillas trädgårdskunskaper (hon har fått mig att TITTA på fruktträdsgrenar....) så blir man ju fundersam....