CITAT (Myosotis @ 16-02-2008, 15:40)

Klart man ska göra nåt åt att folk fuskar. Men jag tycker fortfarande inte om hur regeringen hackar på de svaga.
Där håller jag också absolut med.
Men däremot tycker jag inte att vab-fuskare har något med "de svaga" att göra.
Småbarnsföräldrar hör absolut inte till kategorin svaga. Tvärtom! Kanske inte de penningsstinnaste men jag vågar nog påstå att de tillhör de fysiskt starkaste.
Därför tycker jag att denna slags "fusk" är värre än annat, som ingen kunnat undgå att höra talas om, och som man redan förfasat sej över. Kanske t o m är det hög tid att man också reder ut sanningshalten i hur mycket vab-fusk som verkligen förekommer.
Nästa kategori som hamnar under luppen borde förhoppningsvis de som befinner sej ännu ett trappsteg högre upp, räknat från de svagaste samhällsmedborgarna, om det finns någon som helst system i fuskarjakten. Ska bli kul att se om den teorin stämmer ifall man nu inte hittar vad man trodde. Eller kanske vår kära regering väljer att bromsa upp drevhundarna om det börjar osa hett om egna öronen?
Sedan vad berörda yrkeskategorier säger om vad de tycker om intygsinförandet tycker jag att man ska ta med en nypa salt.
Ingen vill väl få fler arbetsuppgifter lagda på sitt bord frivilligt eller?
Det är ju enkelt att bara räkna på vad kalaset skulle kosta. Skulle det löna sej att anställa administratörer på fk som tar hand om intygen? Jag tror det, om nu siffrorna stämmer om vad det ev fusket påstås kosta samhället.
Skulle det bli verkligen bli så märkbart mycket merjobb för förskolorna? Jag tror faktiskt inte det.
Att det fuskas med vab en del, det vet jag. Det jag själv sett med egna ögon är just det med att "skylla på barnen" när man själv är sjuk. Det är inte ok, så fram med dem i ljuset bara! Och har man som sagt rent mjöl i påsen så kan man ju trösta sej med att det inte tar så många minuter att fylla i en blankett. Det kan man ju passa på att göra medan det sjuka barnet tar sej en tupplur.