Sidor: 1, 2
Netha
vab-dagar ...
Regeringen vill skärpa kontrollen av föräldrar som är hemma för vård av sjukt barn. Från i sommar krävs ett intyg från skola eller förskola för att de ska få pengar.

Åh herreje så man kollar vanliga dödliga.
Tror faktiskt att pappershanteringen kommer att kosta mer än man får in.
Skulle det inte ge större klirr i statskassan om man la mer krut på att jaga de stora ekonomiska brottslingarna som fifflar för miljarder/år

Sila mygg och svälja kameler .. tycker jag passar här ...
som just idag har fyra barnbarn som stannat hemma i en hel vecka pga feber och hosta och föräldrarna så klart har tagit vab-dagar.
Myosotis
inte precis oväntat... de har i tur och ordning gett sig på alla svaga i samhället. Folk som har ryggskott eller migrän eller som har gått in i väggen kan jobba ändå tycker de. Konstigt egentligen att inte vi arbetslösa kan få jobb först.
Anma
CITAT (Myosotis @ 15-02-2008, 22:19) *
inte precis oväntat... de har i tur och ordning gett sig på alla svaga i samhället. Folk som har ryggskott eller migrän eller som har gått in i väggen kan jobba ändå tycker de. Konstigt egentligen att inte vi arbetslösa kan få jobb först.

Håller med, men faktiskt så är det största fusket med FK just folk som vabbar och jobbar samtidigt, och det är ju inte ok. Så i det fallet vill man nog inte åt svaga, utan fuskare.

Netha
CITAT (Anma @ 15-02-2008, 22:25) *
Håller med, men faktiskt så är det största fusket med FK just folk som vabbar och jobbar samtidigt, och det är ju inte ok. Så i det fallet vill man nog inte åt svaga, utan fuskare.

Ja men om du tänker efter så har det ju i alla år pratats om ekonomiska brottslingar/fifflare där det handlar om miljarder ...
dem hör man inte mycket om sedan regimskiftet.
Inte handlar det där om några hundra/tusenlappar.
Kathy
Men pappershanteriingen hos FK behöver inte kosta mer.
Det handlar ju bara om att få in ett intyg på vab-dagarna.
Magdis
För mig är det helt ofattbart att folk ens kan komma på tanken att vabba och jobba på samma gång....VARFÖR?? confused.gif
Bee
Det måtte ha hänt en himla massa sen mina barn var små och gick på dagis. På den tiden hade man iofs bara ett visst antal dagar totalt per år man kunde vabba. Men blanketten var jobbig. "Varför var just DU hemma? Vad gjorde din make/sambo? Varför kunde inte han vara hemma?" - Det var rätt intrikata frågor Försäkringskassan ställde då.
Varför gör dom inte det nu?
Kathy
CITAT (Magdis @ 15-02-2008, 22:31) *
För mig är det helt ofattbart att folk ens kan komma på tanken att vabba och jobba på samma gång....VARFÖR?? confused.gif

Ja, man undrar ju.

Ur artikeln:
CITAT
...//....Rätt ersättning ska gå till rätt person, vi ska kunna lita på vår socialförsäkring, det är vad det handlar om, säger socialförsäkringsminister Christina Husmark Pehrsson till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Ja, och hade ingen utnyttjat systemet så hade detta med vab-intyg ens kommit på tal.
Netha
CITAT (Kathy @ 15-02-2008, 22:30) *
Men pappershanteriingen hos FK behöver inte kosta mer.
Det handlar ju bara om att få in ett intyg på vab-dagarna.

Pappret som förälder måste införskaffa, ska skrivas på/intygas av förskolelärare.
Om vi tänker oss att tio barn på en avd är sjuka i feber och hosta så krävs tio st intyg
och om vi sedan gångrar antalet med antal förskolor(dagis) i hela landet
då kommer vi upp i väldigt stort antal papper som ska skrivas på och vidarebefordras.

mamamaggan
Eftersom man nu valt att leta efter fuskare hos FK och kommit fram till att de som fuskar mest är de som Vabar tycker inte jag att det är helt fel. Sedan finns det säkert andra ställen som borde redas upp innan dettta men ...........

Att det ska kosta så mycket mer tror jag inte på. Redan i dag så för ju dagisen " register " över vilka barn som är där vilka dagar eller inte så det är väl inte så svårt att redovisa in det till FK. Skulle kanske kunna göras m h a datorer ?

Är det inte så också att FK kollar med arbetsgivaren så att inte den som Vabar/ är sjukskriven jobbar samtidigt?

Kathy
CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 22:37) *
...//.....Är det inte så också att FK kollar med arbetsgivaren så att inte den som Vabar/ är sjukskriven jobbar samtidigt?

Har aldrig hänt hos mig under de 8 år som jag varit chef att FK kontrollerar något sånt.
Däremot är det svårare att fuska med att vara sjukskriven och jobba samtidigt. Det är jag som arbetsgivare som anmäler den sjukskrivnes 15:e sjukdag till FK.
mamamaggan
CITAT (Kathy @ 15-02-2008, 22:42) *
Har aldrig hänt hos mig under de 8 år som jag varit chef att FK kontrollerar något sånt.
Däremot är det svårare att fuska med att vara sjukskriven och jobba samtidigt. Det är jag som arbetsgivare som anmäler den sjukskrivnes 15:e sjukdag till FK.

Vet att det ofta förekommer inom vårt län. Har också en kompis som fått åtskilliga sådana påringningar från FK där man frågar om NN är på jobbet fast man anmält Vab.
Anma
CITAT (Netha @ 15-02-2008, 22:28) *
Ja men om du tänker efter så har det ju i alla år pratats om ekonomiska brottslingar/fifflare där det handlar om miljarder ...

Visst är det så. Men det handlar inte om femhundraingar eller tusenlappar här heller, förutom för den enskilde. Det är våra skattepengar som går till miljonbelopp i fuskande.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 15-02-2008, 22:48) *
Visst är det så. Men det handlar inte om femhundraingar eller tusenlappar här heller, förutom för den enskilde. Det är våra skattepengar som går till miljonbelopp i fuskande.

Tyckte de pratade om 100 - tals ( 640 ?) miljoner på nyheterna när det gäller det här fusket.

Sedan är det många gånger våra skattepengar som går till annat fusk också t ex skattefusk. Ju mer det skattefuskas desto mindre pengar finns det till " det allmänna".
Kathy
CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 22:46) *
Vet att det ofta förekommer inom vårt län. Har också en kompis som fått åtskilliga sådana påringningar från FK där man frågar om NN är på jobbet fast man anmält Vab.

Det ser nog olika ut från FK till FK.
Kan tänka mig att de även gör stickprover.
Tezzla
CITAT (Netha @ 15-02-2008, 22:14) *
vab-dagar ...
Regeringen vill skärpa kontrollen av föräldrar som är hemma för vård av sjukt barn. Från i sommar krävs ett intyg från skola eller förskola för att de ska få pengar.

Tycker jag låter alldeles utmärkt. Eftersom det fuskas med vabbandet så är det absolut inget galet med ett intyg.
Kathy
CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 22:52) *
Tyckte de pratade om 100 - tals ( 640 ?) miljoner på nyheterna när det gäller det här fusket....//......

Ja, det var inte lite pengar heller.

mamamaggan
CITAT (Kathy @ 15-02-2008, 22:55) *
Ja, det var inte lite pengar heller.

Nej och kunde man sedan komma åt mer fusk så ......................
Aqvakul
Om vi tillåter fusk i socialförsäkringssytemen så fuskar vi bort hela systemet!

Samtidigt så är alliansen väldigt fokuserad på att lägga bördor på de små i samhället medan de priviligerade får stora skattelättnader.
Kathy
CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 22:56) *
......//..........Samtidigt så är alliansen väldigt fokuserad på att lägga bördor på de små i samhället medan de priviligerade får stora skattelättnader.

Ja, svenska folket gjorde sitt val i folkomröstningen.

CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 22:55) *
Nej och kunde man sedan komma åt mer fusk så ......................

Ja, precis.
mamamaggan
CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 22:56) *
Om vi tillåter fusk i socialförsäkringssytemen så fuskar vi bort hela systemet!

Samtidigt så är alliansen väldigt fokuserad på att lägga bördor på de små i samhället medan de priviligerade får stora skattelättnader.

Dags för Robin Hood kanske ?

Visst känns det så. Den som oskyldigt drabbas t ex av arbetslöshet får skylla sig själv verkar det som.
Farbror Blå
Allt fuskande med VAB, a-kassa, sjukförsäkringar mm kostade oss inte miljoner, utan ett antal MILJARDER!

Sen kan man alltid sitta å gnälla om "kontrollsamhälle" "storebror ser dej" å "typiskt att vi gräsrötter..."

EN fråga :

Finns det NÅGOT argument för att INTE kontrollera och stävja ALLT slags fusk?

Låter som när nån kör fast i en fartkontroll och svär åt polisen : "ni ska jaga tjuvar och mördare, inte vanliga, hederliga medborgare"
när just sagda medborgare kört i sjuttio vid en skola...
Anma
CITAT (Kathy @ 15-02-2008, 22:59) *
Ja, svenska folket gjorde sitt val i folkomröstningen.
Ja, precis.

Exakt.

Vissa saker denna regering gör är bra, men i det stora hela gjorde svenska folket fel val. Enligt mig då.
Förhoppningsvis blir det i längden bättre för oss som verkligen är berättigade att andas utan att vara rädd för att vi blir utslängda till arbetslivet fast vi ej har arbetsförmåga.

Tillägg
Berättigade till bidragen i socialförsäkringen alltså.
Kathy
CITAT (Farbror Blå @ 15-02-2008, 23:02) *
Allt fuskande med VAB, a-kassa, sjukförsäkringar mm kostade oss inte miljoner, utan ett antal MILJARDER!

Sen kan man alltid sitta å gnälla om "kontrollsamhälle" "storebror ser dej" å "typiskt att vi gräsrötter..."

EN fråga :

Låter som när nån kör fast i en fartkontroll och svär åt polisen : "ni ska jaga tjuvar och mördare, inte vanliga, hederliga medborgare"

Just precis så.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 15-02-2008, 23:04) *
Exakt.

Tillägg
Berättigade till bidragen i socialförsäkringen alltså.

Som inte är några bidrag utan en försäkring som träder i kraft när man t ex råkar bli sjuk.

Som sagt , om man tog itu med allt fusk på skarpen så vore det bra. Folk gör bara som en del politiker d v s fuskar till sig några hundringar eller tusenlappar här och där.

En del nya påfund är också som upplaggda för att fuska t ex hushållsnära tjänster. Vem ska kolla att det var städning som utfördes och inte något annat som inte räknas som en hushållsnära tjänst ?
Anma
CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 23:12) *
Som inte är några bidrag utan en försäkring som träder i kraft när man t ex råkar bli sjuk.
/.../

Tack, letade efter det rätta ordet men hittade det inte. blush.gif

Själv har man ju fått en och annan känga för att min skada råkar vara arbetsskada och jag får ut samma summa pengar idag som jag gjore när jag jobbade.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 15-02-2008, 23:17) *
Tack, letade efter det rätta ordet men hittade det inte. blush.gif

Själv har man ju fått en och annan känga för att min skada råkar vara arbetsskada och jag får ut samma summa pengar idag som jag gjore när jag jobbade.

Samma här , fast jag får inte full kompensation , strider med det ansvariga försäkringsbolaget fortfarande snart 7 år efter olyckan.

Nu hamnade vi utanför ämnet.

Den som fuskar får ju räkna med att h*n kan åka dit förr eller senare fast det verkar som en del alltid klarar sig fast de fuskar rejält. Tycker som sagt var att det inte är konstigt att man inför intyg för Vab eftersom man vet att det är det största fusket mot FK .

Cacki
Jag kan inte heller se att det skulle vara så förfärligt att man vill ha in intyg vid Vab. Om det nu fuskas så mycket som man påstår så är väl det här bland det enklaste att kunna kontrollera. Värre att kunna avgöra vem som är för frisk för att få vara sjuk eller vem som borde vara tvungen att rycka upp sin familj med rötterna för att flytta eftersomt man inte får tacka nej till något jobb. Har man rent mjöl i påsen borde väl det här inte vara några bekymmer. Fylla i en blankett och få den påskriven borde väl ändå de flesta klara av.
Elisabeth G
CITAT (Netha @ 15-02-2008, 22:28) *

De har ekobrottsmyndigheten högprioritet på.

CITAT (Netha @ 15-02-2008, 22:14) *
vab-dagar ...

Åh herreje så man kollar vanliga dödliga.
Tror faktiskt att pappershanteringen kommer att kosta mer än man får in.
Skulle det inte ge större klirr i statskassan om man la mer krut på att jaga de stora ekonomiska brottslingarna som fifflar för miljarder/år

Sila mygg och svälja kameler .. tycker jag passar här ...
som just idag har fyra barnbarn som stannat hemma i en hel vecka pga feber och hosta och föräldrarna så klart har tagit vab-dagar.

Trist att det ska behövas men tydligen är det så. Att det skulle kosta något nämnvärt att göra den här kontrollen tror jag inte. Rimligtvis håller man redan nu koll på vilka barn som är på dagis och inte. Att fylla i en lapp om att Putte varit hemma dag si och så kan inte medföra något större besvär. Inte heller för Försäkringskassan att kolla att lappen finns innan man betalar ut pengarna.
LadyG
Varför har vi öht så många olika myndigheter när vi lika gärna kunde bunta ihop alltihop till en enda Individomsorg eller något sådant. det jag menar är nu att t ex AF, CSN, FK och Kommunens socialtjänst måste skyffla papper sins emellan i allt för hög utsträckning och individer kan falla emellan - det händer titt som tätt.

Slå ihop allt som har med försäkring (statlig & kommunal), omsorg, bidrag, stöd och ersättningar till en enda myndighet. På det viser blir det dessutom såvrare att kvittera ut bidrag och ersättningar från två olika håll när de kanske egentligen inte skulle ha något alls för att de jobbar också?

Fast nu har ju myndigheterna pinkat revir så det lär ju aldrig hända.
Netha
Visst är det hemskt att det fuskas, men att fusket med vab-dagar skulle vara så stort som nu påstås
det tror jag inte. Det har ju också tidigare visats att gjorda uppskattningar av sjukpenningfusk var grovt överdrivna.

Den som vill fuska kommer också framledes att kunna göra det, kryphål och metoder hittas alltid av den som letar
det ser man när det gäller fusk överlag.
Vad blir nästa steg ... Ha kontrollanter som åker hem till resp vabbare och kollar om det verkligen är barnet
som är sjuk .. eller om föräldern själv är sjuk och vabbar för att slippa karensdag.
Det sker tydligen också, hörde jag nämnas i radio.

Visst kommer det att kosta i både tid och pengar, allt papper som ska skickas fram o tillbaka.
Tid från förskollärare som de annars hade ägnat barnen.
Har på teve hört flera förskolelärare säga att de inte vill ha detta system.

Lady G ... Bra tanke, men som du säger ... det kommer nog aldrig hända.
Magdis
CITAT (Netha @ 16-02-2008, 12:07) *
Visst kommer det att kosta i både tid och pengar, allt papper som ska skickas fram o tillbaka.
Tid från förskollärare som de annars hade ägnat barnen.
Har på teve hört flera förskolelärare säga att de inte vill ha detta system.

Har också hört det. Varenda dag är det ju flera barn som är hemma från dagis och är sjuka. Det blir mycket pappersarbete för förskollärarna det.
mamamaggan
CITAT (Magdis @ 16-02-2008, 12:28) *
Har också hört det. Varenda dag är det ju flera barn som är hemma från dagis och är sjuka. Det blir mycket pappersarbete för förskollärarna det.

Det jag hörde var inte att de klagade på pappersarbetet utan på att deras relation till föräldrarna skulle skadas. Det tycker jag tyder på att de vet om att det fuskas och att de är oroliga att föräldarna ska bli " otrevliga " mot dem.

Pappersarbetet är väl redan gjort när de redan i dag skriver ner vilka barn som är där eller inte? Ser inte att det är fel att få tag på de som fuskar , de förstör ju för alla andra.
*Stintan*
Jag tycker det är helt rätt att försöka få bort fusket. Tyvärr kommer dom säkert på andra sätt att sko sig på andras bekostnad. Jag har väldigt svårt för människor som för egen vinning alltid ska kringgå de regler som gäller utan att tänka på att det sker på andras bekostnad.
Netha
CITAT (mamamaggan @ 16-02-2008, 12:42) *
Det jag hörde var inte att de klagade på pappersarbetet utan på att deras relation till föräldrarna skulle skadas. Det tycker jag tyder på att de vet om att det fuskas och att de är oroliga att föräldarna ska bli " otrevliga " mot dem.

Pappersarbetet är väl redan gjort när de redan i dag skriver ner vilka barn som är där eller inte? Ser inte att det är fel att få tag på de som fuskar , de förstör ju för alla andra.

Förskollärare som jag hört o sett på teve har talat om tid som
tas från barnen och att de inte vill ha mer pappersarbete.

Och nej, pappersarbetet är inte redan gjort.
Nu ska föräldern komma med ett papper som förskolelärarn skriver på och intygar att barnet inte vistats på förskolan
de dagar som föräldern begär vab-ers för. Det pappret ska föräldern sedam lämna in/skicka till FK.

Vad jag förstod så håller man nu på att hitta ett system så smidigt som möjl.
Ev ska man kunna hitta och skriva ut blanketten från nätet.

Nog tycker jag att det innebär stora extrakostnader och onödigt pappersslöseri.

mamamaggan
Jo men om man kan fixa det via datorn så kan inte jag se att det tar mer tid än det redan gör. När man ändå skriver in de uppgifter som man redan gör i dag så borde det gå att ordna att man rapporterar direkt till FK.

Den personal som jag såg uttala sig sa just så , att det skulle skada relationen till föräldrarna . Kankse var på regionala nyheterna då ?

Men visst måste du väl hålla med om att de som fuskar ska sättas åt , oavsett vilka och med vad de fuskar ? Om det nu fuskas för miljoner/miljarder så är det säkert värt varenda krona man ev lägger ut för att få tag på dem? Att fuska med sådant här är väl lika allvarligt som att fuska med t ex skatt för fler hundra tusen ?

Många fuskare för kanske en tusenlapp kan ju bli lika stora summor en som fuskar med hundra tusen i skatt.
Netha
Det var menat att man skulle skriva ut blanketten från nätet. Därför reagerade jag på just pappersslöseriet.
Om det gick att ordna så förskolan kunde ge sitt godkännande via nätet så skulle mycket sparas.
Både papper och tid.

Så klart håller jag med om att fuskare ska stoppas. Kan öht inte förstå att någon förälder gör sånt. Trist! sad.gif
mamamaggan
Nej man har ju svårt att förstå varför man ska fuska men jag tror att det sprider sig uppifrån och ner i samhället. Rätt som det är kommer det ju rapporter om att t ex höga politiker fuskar , ibland bara med några hundralappar. Konstigt tycker jag , de har ju bra betalt redan .

Vet att det fuskas med föräldraledigheten , finns pappor som tar ut pengarna samtidigt som de jobbar svart och låter någon annan ta hand om barnet. De borde tänka på att de förstör för andra, alla kan ju bli misstänkta vilket inte är så kul.

Myosotis
CITAT (Farbror Blå @ 15-02-2008, 23:02) *

EN fråga :

Klart man ska göra nåt åt att folk fuskar. Men jag tycker fortfarande inte om hur regeringen hackar på de svaga.
mamamaggan
CITAT (Myosotis @ 16-02-2008, 15:40) *
Klart man ska göra nåt åt att folk fuskar. Men jag tycker fortfarande inte om hur regeringen hackar på de svaga.

Det kan jag hålla med om fullt ut!
Cacki
CITAT (Myosotis @ 16-02-2008, 15:40) *

Där håller jag också absolut med.
Men däremot tycker jag inte att vab-fuskare har något med "de svaga" att göra.
Småbarnsföräldrar hör absolut inte till kategorin svaga. Tvärtom! Kanske inte de penningsstinnaste men jag vågar nog påstå att de tillhör de fysiskt starkaste.
Därför tycker jag att denna slags "fusk" är värre än annat, som ingen kunnat undgå att höra talas om, och som man redan förfasat sej över. Kanske t o m är det hög tid att man också reder ut sanningshalten i hur mycket vab-fusk som verkligen förekommer.

Nästa kategori som hamnar under luppen borde förhoppningsvis de som befinner sej ännu ett trappsteg högre upp, räknat från de svagaste samhällsmedborgarna, om det finns någon som helst system i fuskarjakten. Ska bli kul att se om den teorin stämmer ifall man nu inte hittar vad man trodde. Eller kanske vår kära regering väljer att bromsa upp drevhundarna om det börjar osa hett om egna öronen?

Sedan vad berörda yrkeskategorier säger om vad de tycker om intygsinförandet tycker jag att man ska ta med en nypa salt.
Ingen vill väl få fler arbetsuppgifter lagda på sitt bord frivilligt eller?
Det är ju enkelt att bara räkna på vad kalaset skulle kosta. Skulle det löna sej att anställa administratörer på fk som tar hand om intygen? Jag tror det, om nu siffrorna stämmer om vad det ev fusket påstås kosta samhället.
Skulle det bli verkligen bli så märkbart mycket merjobb för förskolorna? Jag tror faktiskt inte det.

Att det fuskas med vab en del, det vet jag. Det jag själv sett med egna ögon är just det med att "skylla på barnen" när man själv är sjuk. Det är inte ok, så fram med dem i ljuset bara! Och har man som sagt rent mjöl i påsen så kan man ju trösta sej med att det inte tar så många minuter att fylla i en blankett. Det kan man ju passa på att göra medan det sjuka barnet tar sej en tupplur.
Elisabeth G
CITAT (LadyG @ 16-02-2008, 10:54) *
Varför har vi öht så många olika myndigheter när vi lika gärna kunde bunta ihop alltihop till en enda Individomsorg eller något sådant. det jag menar är nu att t ex AF, CSN, FK och Kommunens socialtjänst måste skyffla papper sins emellan i allt för hög utsträckning och individer kan falla emellan - det händer titt som tätt.

Slå ihop allt som har med försäkring (statlig & kommunal), omsorg, bidrag, stöd och ersättningar till en enda myndighet. På det viser blir det dessutom såvrare att kvittera ut bidrag och ersättningar från två olika håll när de kanske egentligen inte skulle ha något alls för att de jobbar också?

Bra idé och det är inte alls otroligt att det kan bli så på sikt. Bestämmer sig politikerna har myndigheterna inget att sätta emot. Se bara på att det nog blir en enda diskrimineringsmyndighet i stället för flera olika.
Gunilla T
CITAT (LadyG @ 16-02-2008, 10:54) *

Javisst, vid första anblicken verkar det vara det klokaste och mest rationella att göra för att för alltid få slut på fusket. Och visst..revirpinkeriet existerar men är nog inte den avgörande faktorn.

Olika myndigheter styrs av olika lagstiftningar och visst, det är ett möjligt om än mödosamt arbete att ta itu med att förändra rådande lagstiftning för samtliga inblandade myndigheter.

Det avgörande skälet till att detta aldrig kommit på tal är den enskilde individens integritet.

FK har som underlag för sina beslut människors sjukdomshistoria. Inte särskilt trevligt om jag som arbetssökande has AF får beskedet att jag aldrig kan få denhär anställningen eftersom......

CSN avslår min ansökan pga att jag lider av en obotlig sjukdom..

I socialtjänstens akter står att jag för fem år sedan vistats på behandlingshem pga narkotikaproblem..

Vi skall värna om vårt välfärdssamhälle och vi får nog finna oss i att det alltid kommer att finnas individer som vill utnyttja systemet, det är priset för välfärden.

Själv tror jag att fusket är försumbart men skall stävjas där det är möjligt utan att skada andra.
Tosan
Det som egentligen retar mig mest är att det blir ytterligare ett krångligt papper hos fk. Redan idag tycker jag det är idiotiskt att man inte kan lämna in alla uppgifter via nätet, jag menar, blanketten borde ju inte vara några bekymmer att fylla i, och ett läkarintyg borde man kunna scanna in och mejla. Samtidigt drar FK ner på servicen och försöker utöka den nätbaserade verksamheten. Anmälan och begäran om tillfällig föräldrapenning fungerar numer riktigt bra, och pengarna kommer inom rimlig tid, ibland tom riktigt fort.
Nu blir det ju en återgång till en pappersblankett, som ska (förmodligen) skickas från FK, fyllas i av förälder, sedan dagis, och sedan skickas tillbaks igen, för man kan ju inte bara gå in på FK och lämna den, för de har ju inte öppet så ofta, och på vissa ställen inte alls. Jag befarar att det blir både krångligare och längre handläggningstid.
Redan nu måste man fylla i namn och telefonnummer till förskolan när man begär TFP, vill FK kolla är det väl bara att ringa, eller hur?

Jag har full förståelse för att man vill stävja fusk, men varför krångla till det?
Netha
Så fick vi idag höra att siffrorna nog är ordentligt saltade.
Och då är det ju också som det brukar vara när regeringen kommer med sina domedagssiffror.

Siffrorna som regeringen använder sig av är hämtade från en studie gjord av IFAU, Institutet för Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering. Försäkringskassan har tidigare uppskattat fusket till mellan 6 och 10 procent, men genom att använda en ny undersökningsmetod kom IFAU fram till drygt 22 procent. Men nu sågar alltså forskarna institutets metod.
- De tillämpar en metod som de kallar informationsmetoden, men egentligen är det en skrämselmetod, säger Sten Johansson, vid institutet för social forskning.

Länk till sidan
Magdis
Jag kan fortfarande inte riktigt smälta detta med att folk skulle fuska så utstuderat att de anmäler VAB och sedan går och jobbar. g.gif Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK.
mamamaggan
Ja jag såg det på TV för en stund sedan. Man har ju länge försökt slå i oss att alla som har med FK att göra fuskar. Nu ville väl den nya regeringen visa på handlingskraft . Såg också att ministern inte ville ta till sig kritiken angående undersökningsmetoden.

Visst finns det de som fuskar och jag gillar inte fusk så de kan gott skriva på ett intyg men att försöka skrämma folk till att inte ta till vara de rättigheter de har är för dj*ligt.
Fågelvägen
Magdis, är inte detta ett lysande exempel för tråden om tankspriddhet här i forumets småprat?

"Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK."

Om det finns lika många som glömmer att begära ersättning från FK så jämnar det ju ut sig. Men så är det kanske inte.

Magdis
CITAT (Fågelvägen @ 22-02-2008, 12:22) *
Magdis, är inte detta ett lysande exempel för tråden om tankspriddhet här i forumets småprat?

"Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK."

Om det finns lika många som glömmer att begära ersättning från FK så jämnar det ju ut sig. Men så är det kanske inte.

Jag är en sån som skulle kunna glömma att ta ut ersättning eller tycka att jag lika gärna kan vara hemma utan den. Men det är nog inte så många som glömmer åt det hållet skulle jag tro.
Rossi
CITAT (Magdis @ 21-02-2008, 23:50) *
Jag kan fortfarande inte riktigt smälta detta med att folk skulle fuska så utstuderat att de anmäler VAB och sedan går och jobbar. g.gif Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK.

Magdis, tyvärr är inte alla lika ärliga som du. Det finns många som anmäler VAB och som jobbar samtidigt. Det finns även de som anmäler VAB till sin arbetsgivare när det egentligen är de själva som är sjuka. Det blir billigare så.

Jag tycker det är jättebra att man försöker stävja detta.

Som några andra säger här i tråden: Vad har de som fuskar med VAB med svaga i samhället att göra?? Och även om man är svag - är det OK att fuska då? Fusket gör ju att andra behövande inte får lika stor ersättning som de skulle kunnat få.

Bara för att det finns större bovar i samhället som förskingrar miljonsummor - ska vi då godtaga att andra "bara" stjäl några tusenlappar om året? Är det OK att börja snatta också?

I det här läget säger jag: Lycka till Försäkringskassan! Hoppas att ni kan sätta åt de som fuskar och roffar åt sig pengar som de inte är behöriga till.

Ps. Krångel med hantering av intyg? Hallå, hur svårt är det egentligen? Med dagens hjälpmedel tar det ingen tid alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon