CITAT (LadyG @ 16-02-2008, 10:54)

Varför har vi öht så många olika myndigheter när vi lika gärna kunde bunta ihop alltihop till en enda Individomsorg eller något sådant. det jag menar är nu att t ex AF, CSN, FK och Kommunens socialtjänst måste skyffla papper sins emellan i allt för hög utsträckning och individer kan falla emellan - det händer titt som tätt.
Slå ihop allt som har med försäkring (statlig & kommunal), omsorg, bidrag, stöd och ersättningar till en enda myndighet. På det viser blir det dessutom såvrare att kvittera ut bidrag och ersättningar från två olika håll när de kanske egentligen inte skulle ha något alls för att de jobbar också?
Fast nu har ju myndigheterna pinkat revir så det lär ju aldrig hända.
Javisst, vid första anblicken verkar det vara det klokaste och mest rationella att göra för att för alltid få slut på fusket. Och visst..revirpinkeriet existerar men är nog inte den avgörande faktorn.
Olika myndigheter styrs av olika lagstiftningar och visst, det är ett möjligt om än mödosamt arbete att ta itu med att förändra rådande lagstiftning för samtliga inblandade myndigheter.
Det avgörande skälet till att detta aldrig kommit på tal är den enskilde individens integritet.
FK har som underlag för sina beslut människors sjukdomshistoria. Inte särskilt trevligt om jag som arbetssökande has AF får beskedet att jag aldrig kan få denhär anställningen eftersom......
CSN avslår min ansökan pga att jag lider av en obotlig sjukdom..
I socialtjänstens akter står att jag för fem år sedan vistats på behandlingshem pga narkotikaproblem..
Vi skall värna om vårt välfärdssamhälle och vi får nog finna oss i att det alltid kommer att finnas individer som vill utnyttja systemet, det är priset för välfärden.
Själv tror jag att fusket är försumbart men skall stävjas där det är möjligt utan att skada andra.