CITAT (tepa @ 16-02-2008, 22:09)

Hej Flaxx
Kul att du är så insatt. Hjälp mej nyblivna trädgårdsägare. Har köpt en massa buskar o perenner som jag planterade i fjol. Bla Rhododendron som ser jättefin ut ännu med en massa nya skott o knoppar sen i höstas kvar. Kan buskarna frystorka ihjäl ? Har också planterat barrträd. Är det bara dessa som kan dö om de börjar växa för tidigt och det kommer en köldknäpp? Någon har sagt är på forumet att perenna växter kan blomma ihjäl sig när det inte är nåra ordentliga vintrar mera.
Hälsn Tepa
för det första det är viloperiod för växterna och hela Sverige har haft frost ,, var har du hört att dom blommar ihjäl sig ?? ursäkta mitt språk men det var ett av det dummaste jag hört på länge

.
perenner är växter som vissnar ner på hösten och därav kan dom inte dö av tjäletorka . tjäeltorka händer när marken är frusen och vinter/städse gröna växter ska dricka vatten av att solen värmer upp dom , sedan får dom inget vatten och dom torkar ihjäl . men allt har att göra med hur djup tjäle eller hur länge dom är utsatta för torka som gör om dom dör eller inte, men även hur kallt det är . alltså det är inte en plötsligt köldknäpp som gör att dom ''frystorkar'' utan det är tjälen och den värmande solen . det är därför man skyddar en del växter mot solen så att dom inte vaknar tidigare .
jag har aldrig varit med om att något har frystorkat ,, utan vattnet brukar kunnas tas upp när växterna börjar växa .
har du ingen tjäle finns inte risken att dom ''frystorkar'' . har du tjäle och solen skiner så kan du vattna marken med väldigt hett vatten eller skugga växterna .
så städsegröna och vintergröna växter kan tjäletorka(frystorka) om marken är frusen och solen lyser och värmer dom .