Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När ska jag så?
          hestbak
          Inlägg 16-02-2008, 23:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 13 827

En dum fråga kanske, men när ska man så fröna? Jag måste ju förodla (zon 7 enl. kartan, något lägre hemma på gården), men vart får man reda på när? Eller vad går man efter? Det jag ska odla är diverse ätbara växter, smultron, aubergine, sockerärt, kryddväxter mm. Just nu har vi över en meter snö, så nu är kanske lite tidigt (känns som den aldrig kommer försvinna...).
          Men hur blir det sen, när allt är sått (det som ska förodlas), hur mycket och när ska det vattnas, innan dom "slängs" ut?
          Det mesta man hittar på hemsidor o likn. gäller ju för andra zoner. Hur petig ska man vara?
          Jag blir förvirrad av allt detta..

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          theseraphim
          Inlägg 17-02-2008, 01:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

ja det här var inte lätt att svara på men..

Utgå från info på tex fröpåsen tex så har ju Nelson info på alla sina fröer när de skall försås och den infon är ju baserad hur lång tid det tar att få en riktig planta i lagom tid tills sista frosten på våren dvs mycket av det som skall drivas i förväg skall drivas i mars april och sättas ut i mitten/slutet av maj. Vet man om att frostbiten inträffar en månad senare där man bor dvs en månad efter mot vad som räknas som normalt så kan man ju så lite senare men har man tillgång till ett växthus behöver man inte vara lika kruxig utan då kan man ha dem där den sista tiden då detta skyddar mot frost(kanske inte -8 grader) och sen ser man ju när det är dags att ploppa ut dom.
          Det är ju inte bra att plantorna får stå för länge inne heller då de blir oftast rangliga och svaga av det. Exprimentera är nog bästa lösningen och så gärna i intervaller så du inte driver alla fröer på en gång.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 10:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon