Hej Åsa!
Jag har tidigare täckodlat med flis från lövträ. Mina erfarenheter säger att det är ett mycket bra material. Jag måste medge att jag är avis på dina mängder.
Du är orolig för en kväveförlust och du menar att det är synd att man få materialet på våren. Min bild av detta är att man när man lägger på lägger man så tjockt att det finns kvar nästa vår och då lägger man bara på mer och på så sätt så får man bara en säsong med en eventuell kväveförlust. Jag skriver eventuell eftersom man faktiskt kan snabba på starten genom att lägga tex färdig eller nästan färdig kompost mellan fliset och jorden. Eller kan du använda väl bränd gödsel eller något annat kväverikt på samma sätt.
Man kan även stänga av kväveflödet genom att gräva ner täckmaterialet på hösten under tex rosor, fast då måste man ju kunna täcka med mer onedbrutet under vintern för att inte riskera en kväveförlust nästa sommar.
Det går bra att lagra flis i en hög, ute eller inne spelar ingen roll. Jag har däremot inte provat att packa det i säckar direkt när det är flisat så jag vet inte om det möglar över en sommar.
Jag blir väldigt arg och ledsen på alla som pratar illa om täckodling, den metoden förvandlade min lerjord till en fantastisk mullrikt jord utan att jag ens grävde. Därför har jag svår att tro på att det inte finns ekonomiska intressen som motarbetar täckodlingen.
--------------------
Ella
|