Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad gör man med träflis, speciellt nu på våren?
          Åsa E
          Inlägg 24-02-2004, 09:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Hej alla jordexperter och andra!

Jag håller på och beskär fruktträden och får massor av grenar. Hittills har jag kört iväg dem till tippen (återvinningscentralen heter det visst) men jag tänkte att det kanske vore bra att köpa en kompostkvarn och använda fliset till något nyttigt.

Jag har läst här i forumet att fliset drar ut kväve ur jorden och att man ska lägga på det på hösten. Men det är ju nu man får sin träflis. Vad ska man göra med det egentligen? Det ser ju tråkigt ut att bara lägga det i en stor hög och invänta hösten.

Jag är tacksam för tips om användning av träflis, om bra kvarnar och synpunkter om det överhuvudtaget är vettigt eller om jag ska fortsätta att åka till tippen.

Åsa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ella
          Inlägg 24-02-2004, 17:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Hej Åsa!

Jag har tidigare täckodlat med flis från lövträ. Mina erfarenheter säger att det är ett mycket bra material. Jag måste medge att jag är avis på dina mängder.

Du är orolig för en kväveförlust och du menar att det är synd att man få materialet på våren. Min bild av detta är att man när man lägger på lägger man så tjockt att det finns kvar nästa vår och då lägger man bara på mer och på så sätt så får man bara en säsong med en eventuell kväveförlust. Jag skriver eventuell eftersom man faktiskt kan snabba på starten genom att lägga tex färdig eller nästan färdig kompost mellan fliset och jorden. Eller kan du använda väl bränd gödsel eller något annat kväverikt på samma sätt.

Man kan även stänga av kväveflödet genom att gräva ner täckmaterialet på hösten under tex rosor, fast då måste man ju kunna täcka med mer onedbrutet under vintern för att inte riskera en kväveförlust nästa sommar.

Det går bra att lagra flis i en hög, ute eller inne spelar ingen roll. Jag har däremot inte provat att packa det i säckar direkt när det är flisat så jag vet inte om det möglar över en sommar.

Jag blir väldigt arg och ledsen på alla som pratar illa om täckodling, den metoden förvandlade min lerjord till en fantastisk mullrikt jord utan att jag ens grävde. Därför har jag svår att tro på att det inte finns ekonomiska intressen som motarbetar täckodlingen.

--------------------
          Ella

Citera

Inlägg i den här tråden
          Åsa E   Vad gör man med träflis, speciellt nu på våren?   24-02-2004, 09:02
          Virgo   kompostera kanske!?   24-02-2004, 11:36
          MRLINDELL   Man skall tillföra syre och kol för att få en bra ...   24-02-2004, 12:00
          Åsa E   Hej igen Jag har en varmkompost, Stiga Kitchen, m...   24-02-2004, 14:09
          MRLINDELL   Jag visste inte hur en sådan såg ut och fick leta ...   24-02-2004, 14:31
          Åsa E   Ja det verkar inte helt lätt det här med komposter...   24-02-2004, 16:04
          MRLINDELL   Jag slänger allt "brännbart" i braskamin...   24-02-2004, 16:58
          Åsa, mälardalen zon 2   Med tanke på att det verkar vara fruktträdsgrenar ...   24-02-2004, 18:00
          Åsa E   Tack Ella! Nu blir jag sugen på att prova...   25-02-2004, 07:49
          Åsa, mälardalen zon 2   Här hittas bilder på kräfta http://www.juniper.se/...   25-02-2004, 08:17
          Gunnar   Hej Åsa Jag tycker inte att du ska försöka kompos...   25-02-2004, 12:39
          Ella   Då kan jag bara säga; Lycka till Åsa E. För mig fu...   01-03-2004, 21:11
          Ewa L   Jag hänger på denna tråden. När jag skulle köpa e...   02-03-2004, 10:24
          myskmadra   Apropå flis. Jag undrar om någon har erfarenhet av...   03-03-2004, 12:04
          Ella   Hej! Jag har täckodlat även med hö och med gr...   05-03-2004, 16:41
          myskmadra   Hej Ella! Äntligen någon som har täckodlat...   05-03-2004, 20:52
          eva-louise, S-Halland   Hej Har täckodlat med gräsklipp i minst 10 år med ...   05-03-2004, 22:04
          Ella   Hej Myskmadra! Jo det är sant jorden är allti...   06-03-2004, 19:02
          Ella   Hej Eva-Louise Anlednignen till att man ska varie...   06-03-2004, 19:11

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 11:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon