Vita bönor 4dl vita bönor (cirka 300g) 1l vatten till kokning 1 gul lök 3-4 vitlöksklyftor 1 lagerblad 1 tsk Salt
Lägg bönorna i blöt i kallt vatten och förvara kallt i minst 8 timmar. Slå av blötläggningsvattnet. Häll bönor, vatten och det andra i kokgrytan och koka bönorna mjuka, det tar cirka en och en halv timme om det är medelstora bönor.
Chili con carne 1 sats vita bönor (se ovan) 400g nötfärs eller finstrimlat kött 2 msk smör eller olja 4 hackade gula lökar 4-6 vitlöksklyftor 2 tsk salt 4 röda chilifrukter (finhackade) 2 burkar krossade tomater (800g) 1 tärning buljong 4dl vatten 2 röda paprikor 2 gula paprikor (ev en skvätt tabasco om det är dålig fart på chilin)
Bryn köttet i smör eller olja och finfördela det. Tillsätt lök och vitlök och rör om. Krydda med salt, chili och rör om. Slå på tomater, buljong och vatten. Blanda och låt koka i cirka 20 minuter. Blanda i bönorna och låt puttra i 5 minuter. Tillsätt paprikan och puttra färdigt i 5 minuter.
Servera med generösa skivor vitt lantbröd.
Man kan byta vita bönor mot t ex kidneybönor eller vad man nu tycker om, eller blanda friskt för att få en färgglad chili con carne. Det går t o m att använda burkbönor, även om jag föredrar smaken på de egenkokade. Oftast gör jag dubbel sats så att det blir mycket chili i 10-litersgrytan, på det viset får jag portioner över som jag kan frysa in också. Lätt att tina och värma om man har bråttom med middagen!
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|