CITAT (embees @ 19-02-2008, 09:42)

Intressant resonemang du har Stella-Polaris.
Varför kastrerar man hingstar och håller hästar i hagar. Det är ju inte deras 'natur'. Eller håller kor i lagårdar för mjölken eller köttets skull. Klipper all pälsen av fåren osv. osv.... listan kan göras oändlig.
Varför skulle katterna lida av att man tar bort deras hormonproduktion? Finns det någon vetenskaplig studie som stöder den teorin?
Framför allt som katterna inte lever 'naturligt' eftersom de lever med oss människor.
På något sätt så förknippar jag det med nytta. En oxe var ju gamla tidens traktor. Hästen var ju även den ett bruksdjur. Även katten var ett bruksdjur om än ett mycket trevligt sådant. Men även grisar är otroligt trevliga djur och klia en galt, med en kratta, är en upplevelse. Gris äter vi (men om man skulle äta katt blir man en hatad person)...
Idag handlar det inte längre så mycket om överlevnad och bruksnytta. I dag håller vi djur för vårt höga nöjes skull. Om det finns någon studier på katter vet jag inte. Dock torde det finnas massvis med studier på människor.... Djur som Djur.. Troligtvis även med slutsatsen att pasienten ej lider av den.. Ändå ser vi ner på förfarandet. I Sverige så pass att vi även inte tillåter kemisk kastrering även om pasienten frågar efter detta.. Nåväl nu var det katter.
Det finns folk som ej tycker om att man håller jakthundar som går i hundgård. Jag tycker detta är ok då det är ett nyttodjur.
Andra, som jag, tycker det är fel att kastrera en katt och hålla den i en lägenhet. Medans vissa tycker att det är höjden av välgärning för katten.
Hur som helst, börjar gubben springa efter fruntimmer och yngre tjejer, så snörp honom. Han slipper då rastlösheten och sitter snällt i soffan och tittar på TV.. Ja troligtvis kan du få honom att börja brodera oxå... Vad skall han med en hormonproduktion till 45 år gammal och tvåbarns pappa..?? Eller håller du honom för ditt höga nöjes skull????
Redigerat av Stella-Polaris: 19-02-2008, 10:11