CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 10:10)

På något sätt så förknippar jag det med nytta. En oxe var ju gamla tidens traktor. Hästen var ju även den ett bruksdjur. Även katten var ett bruksdjur om än ett mycket trevligt sådant. Men även grisar är otroligt trevliga djur och klia en galt, med en kratta, är en upplevelse. Gris äter vi (men om man skulle äta katt blir man en hatad person)...
Idag handlar det inte längre så mycket om överlevnad och bruksnytta. I dag håller vi djur för vårt höga nöjes skull. Om det finns någon studier på katter vet jag inte. Dock torde det finnas massvis med studier på människor.... Djur som Djur.. Troligtvis även med slutsatsen att pasienten ej lider av den.. Ändå ser vi ner på förfarandet. I Sverige så pass att vi även inte tillåter kemisk kastrering även om pasienten frågar efter detta.. Nåväl nu var det katter.
Det finns folk som ej tycker om att man håller jakthundar som går i hundgård. Jag tycker detta är ok då det är ett nyttodjur.
Andra, som jag, tycker det är fel att kastrera en katt och hålla den i en lägenhet. Medans vissa tycker att det är höjden av välgärning för katten.
Hur som helst, börjar gubben springa efter fruntimmer och yngre tjejer, så snörp honom. Han slipper då rastlösheten och sitter snällt i soffan och tittar på TV.. Ja troligtvis kan du få honom att börja brodera oxå... Vad skall han med en hormonproduktion till 45 år gammal och tvåbarns pappa..?? Eller håller du honom för ditt höga nöjes skull????

JAg vill inte gå in med ett pekfinger, utan vill helst bara ge en förklaring.
Katter som aldrig varit utomhus, vet inte vad detta innebär. Att vara ute är inget som ingår i kattens naturliga instinkt. Däremot är katters instinkt att jaga. Detta kan vi tillfredställa en innekatt med, genom lek.
Jag måste också få inflika med att en okastrerad katt som inte träffar gelikar, mår absolut mentalt dåligt. Då är det bra att vi kan kompromissa genom att kastrera katten. Särskilt som könsdriften leder till en rad otäcka sjukdomar, när de inte får utveckla könsdriften som hormonerna ber om.
Katter som lever i musrika områden, med gott om föda, har en större könsdrift, än katter i mindre jaktområden. Detta kan då leda till att honkatter i rika jaktområden, kan få upp till tre kullar per år. Kastrerar man honkatten i ett sånt område, fortsätter dock hennes jaktinstinkt, så hon är en lika god musjägare i alla fall. Hankattens jaktinstinkter inskränker sig till den egna överlevnaden. En hankatt tar ALDRIG mer byten än vad hans energibehov kräver, medan en honkatt lägger på hög.
Vare sig då katten lever på landet som stallkatt, eller i en lägenhet i stan, finns det ändå fördelar med en kastrering. Kattens mentala status vinner trots allt i längden. Däremot så anser jag att man inte ska kastrera ALLA stallkatter, man behöver ju också en viss återväxt! Sen är det faktiskt upp till varje kattägare att själv bedöma vad man har mest nytta av: en hankatt som jagar både mat och honor på mycket stora områden, eller en hankatt som jagar i ett mindre revir, för sitt eget matförråd. En honkatt, som löper varannan vecka (om hon inte blir parad) och drar på sig sjukdomar, innan hon tömer reviret på skadedjur. Ja det är en smaksak som var och en får stå för.
Däremot är jag som veterinärassistent, mycket tacksam över de katter som kastreras och som bor i stan! De får ett mycket långt och lyckligt liv, trots förutsättningarna. Kontrollerad avel, vare sig det är bonnkatter eller raskatter, gör också att vi får friskare stammar och kan utrota ärftliga sjukdomar, som fortfarande är mycke vanliga oavsett ras.