CITAT (Betty @ 19-02-2008, 23:17)

Jätteintressant Kliviatråd det här

.
Jag har några krukor med en gammal smalbladig sort:

ärvda av min mor, de blommar för det mesta på senhösten - om de blommar alls. Det är tre bladrosetter i varje kruka - men om jag har förstått saken rätt så ska det vara bara en/kruka och omplantering var 3:e år..?
Jag har dessutom en stor kruka med en vanlig bredbladig, med 9 (!) bladrosetter i... Antar att jag bör plantera om dem så de får varsin kruka allihop - det kommer att bli trångt på fönsterbrädan...

Jag misstänker, Betty, att din clivia inte är någon vanlig clivia miniata, inte ens smalbladig, det är någon korsning mellan clivia miniata och clivia gardenii eller nobilis...Blommor ser ut inte alls som de hos clivia miniata...Men de är mycket fina och inte så vanliga i Sverige!!

Grattis till den!
Det är upp till var och en hur många skott av clivia det finns i en kruka, beror på, hur det är med plats hos en och hur pass fort clivia skjuter nya blad rosetter, det är individuellt, finns plantor som inte är så villiga att göra nya skott och finns plantor som gör nya skott som galna, ser nästan som ogräs bland krukväxter...(jag har bara en av de "riktigt galna" tack och lov...) Jag skulle bara säga att alla behöver omplantering var tredje år men du behöver inte dela på dem om du vill ha mer rosetter i en kruka, bara se till att de har tillräckligt med plats och att de trivs och blommar.
MVH/clivia