I drygt 3 veckor har jag jobbat med fjärilssamlingen, ordnat den snyggt, artbestämt tveksamheter, könsbestämt det mesta och sen skrivit in allt i ett register. Det var på tiden för jag slutade samla regelbundet runt 1980. Starten var nån gång i början på 60-talet men brorsan började 1960 och än sitter några av hans djur i samlingen. Nu skall en mera expert kolla så det stämmer och sen skall uppgifterna in i Artportalen. Fast det kommer att ta ett tag.
Samlingen omfattar 1820 djur fördelade på 494 arter. Inte så dåligt resultat med tanke på att jag inte var så gammal då jag höll på och det finns runt 1000 arter storfjärilar i Sverige. Småfjärilarna var jag aldrig intresserad av. För den som vill se samlingen har jag fotat av lådorna och photoshoppat ihop resultatet. Det börjar med dagfjärilarna, sen kommer svärmare, spinnare, nattflyn och mätare. En del ser lite luggslitna ut för jag har tyvärr haft besök av skadedjur ett par gånger. Nu har jag dock täta lådor. Dom är ca 40 cm i fyrkant om nån undrar. Tyvärr är det svårt att fota av dom för kameran klarar inte omfånget mellan den ljusa frigoliten i botten och dom ofta mörka djuren men det är ju inte frågan om någon vetenskaplig dokumentation.
låda01_04.jpg ( 76.96k )
Antal nedladdningar: 54
låda05_08.jpg ( 78.84k )
Antal nedladdningar: 47
låda09_12.jpg ( 65.44k )
Antal nedladdningar: 54
låda13_16.jpg ( 86.82k )
Antal nedladdningar: 37
låda17_20.jpg ( 88.97k )
Antal nedladdningar: 35
låda20_24.jpg ( 76.16k )
Antal nedladdningar: 50