CITAT (Micke @ 24-02-2004, 23:05)
CITAT (e_sedell @ 23-02-2004, 21:49)
Kor äter visst medicin regelbundet, bönderna ger ofta pencilin i förebyggande syfte.
Hoppsan, månne alla bönder har veterinärutbildning och -rättigheter? Nja, jag tror inte det, så det där låter som en typisk veganskröna. Endast veterinärer kan ordinera antibiotika till djur och det förutsätter att djuret har en av veterinären konstaterad sjukdom. Veterinärer är idag mycket restriktiva med antibiotika p.g.a. risken för resistenta bakteriestammar. Mjölkbönderna är heller inte särskilt pigga på att ge sina kor antibiotika, eftersom mjölken från den kon i så fall måste kastas bort. Det innebär alltså ett ekonomiskt bortfall. Mejeriernas kontroll av mjölken är dessutom rigorös, hårda sanktioner väntar den som försöker fuska eller kanske bara slarvat. När testresultat på mjölken från en viss gård kommer har det mjölkpartiet för det mesta redan blandats upp med mjölksändningar från massor av andra gårdar och om antibiotikarester hittas måste ALL denna mjölk kastas. Inte roligt att stå för ett sådant kalas, och DET har en mycket avskräckande effekt även på mindre nogräknade bönder...
Micke
Tack, Micke, du har helt rätt.... jag har tyvärr missat den här diskussionen men jag vill Å DET BESTÄMDASTE dementera att svenska bönder ger djuren antibiotika i förebyggande syfte.
Det sker på många andra ställen i världen bl.a annat i USA där det är mer regel än undantag, men det är även vanligt i Europa, fast EU börjar prata om restriktioner nu...på tiden kan man tycka... med tanke på alla de resistenta bakterier som finns och börjar ge allvarliga problem i t.ex England
Sen det här med "mänskliga utsläpp" Bönder som bedriver livsmedelsproduktion får inte sprida det på sina åkrar pga av att det är mycket tungmetaller i det från allt kônstigt vi stoppar i oss, sen finns det väl även risk för att det kan spridas parasiter som spolmask exempelvis, som är väldigt vanlig på sydligare breddgrader, dit folk reser allt oftare...(fast inte om man är mjölkbonde, då kommer man ingenstans...

)
Så till "guldvattnet"- när jag var barn hade en granne på landet en mycket imponerande "rabarberskog", dom gick mig en bra bit över huvudet och jag lät mig väl smaka, men efter att jag fick veta att han tömde pisspottan på dom så ville jag inte vara med längre...

men det växte bra utav det, helt klart