|
Skogsavverkning, En fundering?! |
|
|
Marina i Hällekis
|
18-02-2008, 10:16
|
Gäster

|
Jag bor vid foten av Kinnekulle, som också kallas för det blommande berget. Tyvärr så kommer nog stora delar inte vara så vackra i år pga av avverkning, http://www.hallekis.com/xx080216a.htm , http://www.nlt.se/artikel.php?id=132165&am...;avdelning_2=40 . Ihöstas fick vi 7st nya naturskydds områden, för att här är så unik natur, dessa avverkas ju inte naturligtvis och vi har även en gammelskog, där inget får röras. Efter de gångna årens stormar har det naturligtvis blivit nödvändigt att göra något, men jag kan inte förstå att det kan vara tillåtet att gå så hårt fram som de har gjort i stora områden här. Förstår inte att kommunekologen inte har mer befogenhet än att diskutera med ansvariga, de gör ju sedan det som det ligger mest pengaintresse. Jag vet att de måste få ut skog pga hotet med barkborren, men det är konstigt att de som har skog gränsande till gammelskogen hotas av böter om de inte får ut träden innom en viss tid, medans i gammelskogen, brevid så ska allt ligga kvar inget får röras, vet barkborren att den bara får vara kvar i det området  , eller vad är det som säger att inte den skogen kommer att orsaka skada? I ett annat område fick en person bygglov av kommunen och började röja mark och bygga, när arbetet är klart, så lägger sig länsstyrelsen i och säger att området ligger nära unik miljö och att det var fel av kommunen att bevilja bygglov, byggaren får nu inte använda marken, måste återställa området och eventuellt väntar böter......, om inte kommunekologen ger dispans??????, Borde inte kommunekologen tillfrågats, vid godkännandet av bygglovet och varför ska länstyrelsen lägga sig i när kommunen har gett klartecken och sedan ge ansvaret till kommunen igen? Jag vet att jag skrivit lite rörigt och jag är för naturvård, missförstå mig inte, men frågan är om de som bestämmer vet vad som är bäst eller ifall de hittarpå efterhand? Det är inte bara jag som är förvirrad; http://www.expressen.se/ledare/1.1051413/0...t-som-skogsvard
|
|
|
|
|
 |
Svar
Gunilla T
|
21-02-2008, 10:28
|
Gäster

|
Stella Polaris,
jag delar inte ohejdat din cyniska syn på människan. I en demokrati får inte marknadskrafterna fritt spelrum, massor av människor, enskilda och organisationer kämpar för det de tror på, kosumentmakten t.ex. är inte obetydlig.
Beträffande "gulligull" människorna så är det lätt att ta hem poäng men jag vill i alla fall tro att övertygelsen sitter djupare än vad du låter påskina. Sen handlar det om valfriheten, vad har patienten att säga till om om man nu får ett pappersbäcken? Att vara miljövän handlar väldigt mycket om kunskap - vi lär oss hela tiden.
Maktlöshet är väl ingen angenäm känsla, att bara lägga sig platt för att inget ändå förändras. Då kan vi avskaffa politiska partier, intresseorganisationer och rubbet!
För inte alltför länge sedan var det brukligt att skogsavverkningar genomfördes enbart under vinterhalvåret. Orsaken var, gissar jag, att det blev minsta möjliga skada på naturen och att det var svårt för maskinerna att arbeta om det inte var tjäle i jorden.
Hur klarade sig pappersbruken då? De måste ha haft lagringsmöjligheter, allt kunde väl inte hamna i vattnet? Och när ändrades detta så att skogsavverkning numera sker under hela året?
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
21-02-2008, 11:51
|
Gäster

|
CITAT (Gunilla T @ 21-02-2008, 10:28)  Stella Polaris,
jag delar inte ohejdat din cyniska syn på människan. I en demokrati får inte marknadskrafterna fritt spelrum, massor av människor, enskilda och organisationer kämpar för det de tror på, kosumentmakten t.ex. är inte obetydlig.
Beträffande "gulligull" människorna så är det lätt att ta hem poäng men jag vill i alla fall tro att övertygelsen sitter djupare än vad du låter påskina. Sen handlar det om valfriheten, vad har patienten att säga till om om man nu får ett pappersbäcken? Att vara miljövän handlar väldigt mycket om kunskap - vi lär oss hela tiden.
Maktlöshet är väl ingen angenäm känsla, att bara lägga sig platt för att inget ändå förändras. Då kan vi avskaffa politiska partier, intresseorganisationer och rubbet!
För inte alltför länge sedan var det brukligt att skogsavverkningar genomfördes enbart under vinterhalvåret. Orsaken var, gissar jag, att det blev minsta möjliga skada på naturen och att det var svårt för maskinerna att arbeta om det inte var tjäle i jorden.
Hur klarade sig pappersbruken då? De måste ha haft lagringsmöjligheter, allt kunde väl inte hamna i vattnet? Och när ändrades detta så att skogsavverkning numera sker under hela året? Du har absolut helt rätt!!! Vi går tillbaka till 50talet. Vid denna tidpunkt sysselsatte skogsbruket fortfarande folk. Skogsskötslen var tveklöst bättre och det avverkades främst under vinterhalvåret, Man flottade istället för att tansportera på lands väg. Man lagrade massa veden i sjöar och dyl. Hästar arbetade i skogen. Husquarna tillverkade Rödmyran och de rika kunde kanske köpa sig en PV. Det gick bussar på landsbyggden och det bodde folk i Norrlands inland. På 5o talet så låg den gamla postorderskatalogen på utedasset. Att cykla 10 mil, på en dåtida cykel, eller gå en mil var något man ihuvudtaget ej omtalade då det var helt normalt. (nuförtiden skryter vi nästan om vi gått till brevlådan). Det var vanligt att ett nystädat hus luktade såpa.. Detta system gav oss en viss inkomst. Inkomsten används som bekant att köpa grejor för. Men idag är sjölagring förbjuden. Ett arbete som flottare skulle aldrig tillåtas, av arbetarskyddsstyrelsen, och alternativet vore att än en gång bygga om våra älvar (ja dom är inte "orörda" utan de har anpassats till flottning) Högre krav på avkastning och levnadsstandard har lett till effktivare produktionslinjer. Idag går det åt mindre skog per ton papper just pga färskhetskrav (ved bryts ner) effektivare bruk mm. Vad har vi då fått av dagens system.. Vi har bil, vi har flyttat till stan, vi har mjukt toalettpapper, sköljmedel, samt minst 25 andra kemiska medel under diskbänken och i tvättstugan, vi går på gym, tittar på DVD, printar ut det senaste fotot på lillen osv Vi har även blivit miljömedvetna. Vi skickar iväg vår gamla postorderkatalog och telefonkatalog för omarbetning. Returpappret kommer ut på en liten tur om minst 50 mil innan det kommer hem till dig igen.. Allt detta kostar resurser. Dock har vi som människor allt mer tappat kontakten med vad resurser är. Den gamla småbonden kände till det väl då hans existens berodde på det. nyttodjur, djur, skadedjur..... Nyttodjuret tillför resurser. Djuret är mer neutralt medans skadedjuret kostar resurser. Skadedjur upplevs sällan som gulliga.... Alltså likställer vi inte djuren utan vissa är mer värda än andra.. När hördes krav på stopp mot råttgift??? När hördes krav på att förbjuda slagfällan som används mot mus. När hördes någon anmäla sig frivilligt för att fungera som reservat för den, i Sverige, utrotningshotade binnikimasken? När ställde någon sitt hus eller medel tillförfogande för att rädda den sällsynta husbocken???? Jag förstår att man inte vill ha 50 talets trycksvärte rumpa. Jag förstår att man vill minska skogsbrukets negativa sidor. Men vad jag inte förstår är när man inte är beredd att betala vad det kostar.... Vi tar ett lite exempel.. Telefonkatalogen.. På 50 talet hadde denna ovillkorligen hamnat på dasset är den nya kom. Idag vill vi inte ha denna papperskvalitet när vi torkar rumpan. Vi köper därför speciellt toalettpapper. Detta papper innehåller så gott som alltid en viss procent nya fiber (SKOG) är ofta blekt (KLOR eller VÄTEPEROXID) Samt har som absolut minimun 50 mil transport bakom sig. Allt detta för att du inte vill använda telefonkatalogen........... Gå nu in på dass och titta vad som sitter i hållaren... Troligtvis hänger där en av orsakerna till småfåglars död, utsläpp och elände........ En skitsak kan tyckas
|
|
|
|
|
21-02-2008, 17:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 11:51)  När hördes krav på stopp mot råttgift??? Jag bara måste få kommentera detta. Råttor. Då har vi det där med behov igen. Idag skulle inte sverige klara sig utan råttgift, vet du varför? Jo, människan har även på detta plan tagit all plats. Ormen, som kan slingra sig in i bon och äta råttungar tar man död på, så fort man få se en. Likaså räven skjuter man så fort den kommer smygandes. Inte heller ugglan eller vråken kan få finnas vid vår sida. Och gör man inte detta själv så hjälper industrin gladeligen till att spy ut en massa miljögifter som tränger bort de naturliga råttätarna från samhälle och städer där det är som mest gynnsamt för råttpopulation (fyrbent, alltså) Inte nog med detta - inte ens katten, som är den mest suveräna hjälpreda vi kan få i detta ärende får vistas utomhus längre. Varför inte då? Jo, de bajsar i grannfruns rabatt. När man sedan gräver upp gatorna för att lägga ner bredbandskablar och fjärrvärme blir det ett herrans liv. Folk springer runt som vettvillingar och fäktar med armarna och skriker. Kloakråttorna har kommit till byn, upp till en halvmeter långa mellan nos och svanstipp. De som har levat under jord och haft det så bra, får sina bon förstörda och blir helt plötsligt synliga. "SKANDAL" skriker människorna. "LEVANDE DJUR!!? HÄR I VÅR SMÅSTADSIDYLL??!!" Råttor brukar få runt 15-18 ungar i varje kull och de brunstar inte en gång på våren - nej , de brunstar vart femte dygn. Råttor är även mycket intelligenta problemlösare som vet hur man klarar biffen, de är också mycket måna om de sina och tar hand om varandra. Gissa om vi skulle behöva ha skogens alla vilda fyrfotingar och glosögda fjäderfän på vår sida om vi någonsin ska få bukt med det vi kallar råttproblem... I övrigt så är det ett mycket vettigt resonemang du för gällande skogsbruk v/s pappersindustri, men jag tycker ändå att det är värt ett försök att få till stånd någon form av häckningsfrid. Man måste ju prova innan man kan säga att det inte går, eller hur? Tack för all info! CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 14:43)  Själv har jag billigt dasspapper med en viss % av ny fiber. Varje gång jag går dit är jag medveten om den ekologiska kostnaden. Vad tycker ni??? Lite småfåglar som stryker med, dubbelt så dyrt toapapper, telefonkatalogen eller en hög med torkat gräs??? ... du glömde tummen, minsta möjliga miljöpåverkan...
Redigerat av Grå: 21-02-2008, 17:44
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Marina i Hällekis Skogsavverkning 18-02-2008, 10:16 Jan Lindgren Hej!
Det förekommer att markägare som är grann... 18-02-2008, 16:45 Markus_H När det gäller reservatsskötsel så gäller reservat... 18-02-2008, 22:49 Stella-Polaris När det gäller reservatsskötsel så gäller reservat... 18-02-2008, 23:10 MariaS När det gäller reservatsskötsel så gäller reservat... 19-02-2008, 09:11  Stella-Polaris Tyvärr är det väl så att de politiskt tillsatta ha... 19-02-2008, 09:22   MariaS Nu finns det ett kryphål man kan använda sig av om... 19-02-2008, 09:28 Grå Visst är det sorgligt med kalhyggen, men skogar od... 19-02-2008, 19:48 Stella-Polaris Visst är det sorgligt med kalhyggen,
Skall vi s... 19-02-2008, 20:06  Grå Skall vi slåss om saken?? :naughty:
Ja akta dig... 19-02-2008, 20:14   Stella-Polaris Ja akta dig du så att jag inte sliter loss restern... 20-02-2008, 13:05 Jan Lindgren Hej!
Trevligt att det finns fler än jag som gi... 19-02-2008, 20:31 Grå Jag har haft lite problem med skogsvårdsstyrelsen.... 19-02-2008, 20:34 Jan Lindgren Hej!
Amazonas har i alla fall en intressant sk... 19-02-2008, 20:54 henriks Hej!
Amazonas har i alla fall en intressant sk... 19-02-2008, 21:45 MimmiH Blandskog :tummenupp: 19-02-2008, 22:32 tettan hej Jan
kan man inte ha både gran å rhododendron s... 20-02-2008, 13:19 Gunilla T Där jag bor har det avverkats rejält de senaste år... 20-02-2008, 14:36 Grå Det värsta är när de kör i gång med avverkningen u... 20-02-2008, 17:41  Stella-Polaris Jag håller med dig Gunilla. Jag tycker inte det bo... 20-02-2008, 19:52   Grå Maskinerna kostar inte såmycket att ställa. Men pa... 20-02-2008, 20:59    MimmiH Ja, fast då kanske det är dags att även pappersbru... 20-02-2008, 21:01     Stella-Polaris De kanske kan använda sig av returmaterial under d... 20-02-2008, 21:04      Grå Tyvärr är det inte så enkelt..
Vad är det som är ... 20-02-2008, 21:06       Stella-Polaris Vad är det som är så katastrofalt jobbigt? Är det ... 20-02-2008, 21:14        Grå 1. Massaved är en färskvara.
Men någon lagertoler... 20-02-2008, 21:23         Stella-Polaris Men någon lagertolerans måste det väl ändå finnas?... 20-02-2008, 21:43          Grå Ja, det är pengar som styr, men jag är inte 100 sä... 21-02-2008, 06:25         Gunilla T Men någon lagertolerans måste det väl ändå finnas?... 21-02-2008, 09:09 Myosotis (...) Det värsta är när de kör i gång med avverkni... 20-02-2008, 23:25  Stella-Polaris Håller med. Men 2-3 veckor är det ju knappast utan... 21-02-2008, 00:55 Jan Lindgren Hej Tettan!
Jag föredrar tall och rönn ihop me... 20-02-2008, 17:31 Gunilla T Har försökt den politiska vägen...för ca ett år se... 20-02-2008, 18:01 Grå Alltså till intet förpliktigande...
Nej, det är i... 20-02-2008, 18:14 Stella-Polaris Glömde... vanligt krav är max 3 veckor efter fäll... 20-02-2008, 21:54 Myosotis Då handlar det plötsligt om att välja vilka arter ... 21-02-2008, 10:13 Gunilla T Då handlar det plötsligt om att välja vilka arter ... 21-02-2008, 10:40 Grå Grå: jag hoppas du inte menar allvar med minkarna.... 21-02-2008, 16:55 Myosotis Jag har också uppfattat det så att vi till stora d... 21-02-2008, 11:22 MimmiH Idealet är väl att man bara får avverka vintertid?... 21-02-2008, 11:51 Gunilla T Mycket bra historiebeskrivning Stella Polaris - mi... 21-02-2008, 14:33 Stella-Polaris Blir vi intellektuellt frustrerade kan vi ju allti... 21-02-2008, 18:04 Stella-Polaris Vad jag menar är att handling är bättre än ord... ... 21-02-2008, 14:43 Stella-Polaris Aha och hur mycket kemiska och pappers artiklar s... 21-02-2008, 17:57 Grå Aha och hur mycket kemiska och pappers artiklar s... 21-02-2008, 18:15 Grå Hittade ju förresten en bild på "mitt" v... 21-02-2008, 18:53 Stella-Polaris Vi skall lugna ner oss och tänka igenom saker och ... 21-02-2008, 18:54 Grå Och så en specialare bara för dig, Skogshuggar-Ste... 21-02-2008, 18:54 Stella-Polaris Tänk att jag oxå har en klyvyxa..... och huggkubb... 21-02-2008, 18:58 Grå och en förorenande motorsåg.....
Ja du din vandra... 21-02-2008, 19:01 Jan Lindgren Hej!
Om man vill göra en stor insats för de sv... 21-02-2008, 19:47 MimmiH Hej!
Om man vill göra en stor insats för de sv... 22-02-2008, 08:58
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|