CITAT (Magdis @ 21-02-2008, 23:50)

Jag kan fortfarande inte riktigt smälta detta med att folk skulle fuska så utstuderat att de anmäler VAB och sedan går och jobbar.

Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK.
Magdis, tyvärr är inte alla lika ärliga som du. Det finns många som anmäler VAB och som jobbar samtidigt. Det finns även de som anmäler VAB till sin arbetsgivare när det egentligen är de själva som är sjuka. Det blir billigare så.
Jag tycker det är jättebra att man försöker stävja detta.
Som några andra säger här i tråden: Vad har de som fuskar med VAB med svaga i samhället att göra?? Och även om man är svag - är det OK att fuska då? Fusket gör ju att andra behövande inte får lika stor ersättning som de skulle kunnat få.
Bara för att det finns större bovar i samhället som förskingrar miljonsummor - ska vi då godtaga att andra "bara" stjäl några tusenlappar om året? Är det OK att börja snatta också?
I det här läget säger jag: Lycka till Försäkringskassan! Hoppas att ni kan sätta åt de som fuskar och roffar åt sig pengar som de inte är behöriga till.
Ps. Krångel med hantering av intyg? Hallå, hur svårt är det egentligen? Med dagens hjälpmedel tar det ingen tid alls.