CITAT (gunvor @ 22-02-2008, 13:59)

Men om det nu skall krävas extraduktiga o prisbelönta lärare för att få ordning på en stökig klass så får man väl se det som om vi har illa utbildade lärare i de flesta skolorna.
Lärare är bara en av de resurserna i en skola. Många faktorer får samverka för att ändra i vårt skolväsende.
Att läraren i klass 9A har ett gott hjärta och goda ambitioner för att få eleverna att lyckas vill jag inte betvivla. Men annat får vi också tänka på:
1) alla elever i världen lär sig mådersmål utan att genomgå någon tenta. Innan de blir skoltrötta när de börjar första klass brukar de orsaka glädje i sina föräldrar när de lyckas lya upp en hel sida A4 text. Sedan börjar de blir trötta i skolan.
2) Stökiga barn. Vilka är de? har vi undersökningar på dessa barn?
3) Varför ungdomar lyckas med att lära sig att handskas med datorn utanför skolans ramer och krav? Varför lär de sig att SMS.a så snabbt och så korrekt på så kort tid? varför lyckas de inte i matematiken som på SMS-området?
Svar på de frågorna kan föra oss närmare en human lösning av våra ungdomars problem i skolan.
Rahmat