CITAT (mamamaggan @ 22-02-2008, 23:15)

Ska de egentligen göra men det görs inte numera . Varför ? Ja vad ska man tro? De vill inte att det tas ut pengar därifrån . Tas det ut för mycket så kanske försäkringspremierna höjs. Där jag jobbade skulle arbetsgivaren anmäla angående sådan försäkring efter att jag varit sjukskriven tre månader men det fick jag allt göra själv. Har genom åren jag varit sjukskriven , fem och ett halvt år , och även sedan jag fått sjukpension fått lära mig att du måste hålla koll på allting själv. Man kan t o m fråga t ex en arbetsgivare om man som anställd kanske har någon försäkring men få nekande svar . När det sedan visar sig att det finns försäkring så säger de att ojdå , det hade vi inte koll på.
Min man har varit med om något liknande och vi fick tjafsa ordentligt för att han skulle få ut det han var berättigad till , arbetsgivaren stod som ett fån och sa " det hade vi ingen aaaaaaaaning om " fast det fanns lag om det. Nu är han " mobbad " av sin chef delvis p g a av det . Han är för " bråkig " och dessutom sjukskriven.
Det är nästan så man tror att arbetsgivaren vill att anställd som drabbas av sjukdom, ska pinas så mycket som möjligt
och då väljer att inte upplysa om t.ex AGS
Ett till exempel där varken fack el arbetsgivare visste vad som gällde.
När jag blev långtidssjuk så frågade jag makens fackförening om jag var berättigad till en viss ersättning eftersom jag var medförsäkrad.
Svaret var Nej, men jag valde ändå att forska vidare och ringde några samtal till Folksam Sthlm, fyllde i några blanketter
och efter några veckor fick jag en utbetalning på 48.000 kr.
Många ggr har jag funderat på, hur många som är ovetande om sina rättigheter till ersättning,
eller som litar på att det facket/arbetsgivaren säger är med sanning överensstämmande.