CITAT (rahmat2 @ 22-02-2008, 23:57)

Jag skulle inte gå på allt som sägs om skolans ordning. En del elever har svårt för vissa ämnen. Och de blir därefter skoltrötta. Vi alla som ungar har gjort saker som vi inte gör som vuxna.
Trycket på ordning i skolan är baksidan på myntet som slår mot arbetslösa och sjuka. För ungdomar som inte har ämnessvårigheter i skolan brukar inte ställa till med svårigheter.
Rahmat
Har själv gillat skolan men inte var jag alltid så snäll och ordningssam. Minns med skräck mina första år i skolan när man fick sitta still i sin bänk och inte titta åt sidorna utan bara rakt fram. Vad skulle det nytta till ? Eller inte ifrågasätta vad läraren sa ? Var rena militärdrillen.
Skolan måste bygga på ett samarbete mellan lärare och elever. Visst har jag sett skräckexempel t ex när jag hälsade på en av mina söner i sjunde klass. Några killar längst bak la sig på golvet. Läraren , som nog var den sämsta jag någonsin träffat , kom in , satte igång en video som gick i stort sett hela lektionen.
När jag efter lektionen frågade hur det gick för min son så visste han inte vem han var !!!!!!!! Det här var strax före jul så de hade ju träffats flera gånger i veckan i flera månader. Han kände inte igen namnet en gång!
Skoltrötta är nog alla någon gång och som sagt att i nian försöka få dem att ändra attityd är väldigt svårt. Grunden för den glädje som det kan vara att få gå i skolan och lära sig saker ska ha lagts långt långt tidigare.
Kan tala om att när vår äldste son var och hälsade på inför skolstarten så träffade jag en mamma som sa " ojojoj de små stackarna , och det här ska de behöva vara med om i minst nio år ". Vilken förväntan hade de barnen tror ni på skolan och vad den var till för ?