Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Komposten luktar illa.
          Gusan
          Inlägg 21-02-2008, 16:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 14 172

Hejsan,

Jag är helt ny på detta forum, och ganska ny i trädgården.
          Så lite help.gif önskas.

Vi har problem med en kompost som inte mår så bra, den luktar väldigt illa, och är ganska blöt.
          Har inga kött- eller fisk rester i den utan det är mest grönsaker, frukt och ett och annat kaffefilter som slinker i den, vad kan vi göra för att den skall sluta att lukta så illa.

/Gusan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          puskas5
          Inlägg 23-02-2008, 08:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 060

Om du märker att myror bygger bo i komposten så är den för torr. Då bör du vattna den och röra om så att den blir lagom fuktig=urkramad tvättsvamp.
          Lägger du matresterna direkt i komposten eller samlar du dem i exempelvis komposterbara papperspåsar? Det gör jag. Påsarna får jag av kommunens renhållningsbolag. Så fort jag har lagt en påse i komposten täcker jag den med halvmogen trädgårdkompost. Nedbrytningen startar inne i påsen, som håller fukten bra. Matavfallet avger ingen lukt eftersom det är täckt med jord. I takt med att påsarna "åldras" river jag hål på dem med en grep och blandar innehållet med trädgårdskomposten.
          Sedan jag började göra på det här sättet har jag fått betydligt fler kompostmaskar än tidigare.
          Jag blandar också i stenmjöl som binder fukt och gör att komposten håller en jämn och fin fuktighet.
          Jag komposterar bara på sommarhalvåret (fritidshus) och nu har jag fin matjord som doftar jord. Snart åker den ut i pallkragarna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 20:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon