CITAT (AnnammA @ 23-02-2008, 01:15)

...och här kommer utlovade bilder!
Först på de som köptes på Petab: en Dendrobium(hur jag nu ska sköta den??? Hm...) och en rätt så fullblommig vit phaelonops.
Dendr.JPG
Ph.JPG
ph2.JPG Sedan utnyttjade jag ju min ICA-check och hittade en jättesöt miniphaelanops till mindre pris än de som fanns på Petab...
miniph.JPG
miniph3.JPG Slutligen var jag tvungen att fylla en kruka jag fått, med vita phaelonopsis(till bra pris/skick) från IKEA. Jag satte dit lite hassel med för att piffa till med.
pharr.JPGOch lite ånger har jag nog ändå att jag inte köpte hem den aprikosfärgade från Petab...Hm...Men det finns väl fler utställningar att gå på...
Det blev ju väldigt snyggt med hasselkvistarna tycker jag, och visst är det tjusigt med vita brudorkidéer. Den översta har ju väldigt mycket blommor och knoppar och den får du nog en långvarig glädje av. Miniphalaenopsen är också jättesöt!

...och jag tycker att miniphalaenopsis har en tendens att lättare vilja blomma om.
Vad det gäller skötseln av dendrobiumen så skall den stå svalt och relativt torrt på vintern. Det är en dendrobium nobile du har och jag har saxat detta på Neovitas hemsida:
nobileDenna art är en av de svalt växande Dendrobierna, och under hösten/vintern vill den ha ungefär 10 - 13 graders nattemperatur. Fram mot oktober - november, då bulberna är fullvuxna, skall man dra ner på vattningen ganska rejält och bara ge plantan så mycket vatten att dess bulber inte skrumpnar ihop. Att temperaturen är låg och vattningen liten uppmuntrar plantan att sätta blommor. Det är ju det vi vill, att dom blommar!
Tack för titten på dina orkidéer, det är alltid roligt att se andras "telningar"