Rosie, drömhem och trädgård och liknande tidskrifter är ett sätt att rida på framgångsvågen för bl.a. trädgårds- och heminredningstrenderna som har hängt i ett tag nu. Det blir ett sätt att sälja annonsplatser vilket är lite halvtrist.
Å andra sidan får man ett bredare utbud av tidskrifter i ämnet vilket är en stor fördel
Men inte om artiklarna känns som de återanvänts mer än en gång eller ännu värre är reklam förtäckt till redaktionellt material (tvi

)
Det är ungefär samma sak som "hundtrenden" när många ville ha en "accessoarhund" då öppnade sig plötsligt en helt ny annonsmarknad, där en tidskrift som Hundsport inte hade något att hämta, istället kom en mängd nya hundtidningar typ Härliga hund, Vovve osv. (Nu tillhör jag dem som gillar att det finns fler hundtidningar att välja mellan. Är helt klart för mångfald) Det jag däremot ställer mig mer tveksam till är när en tidskrift mer känns som dess största uppgift är att sälja annonsplatser.
En stor tidskrift kan ju däremot inte existera helt utan reklam men det finns en gräns när reklamen tar över.
Måste tillägga att jag just beställt ett provnummer av "Natur och trädgård"
Redigerat av Jill-Ulrika: 23-02-2008, 18:49