Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 1 336
Hej! Har ett olivträd som en kund fått ställa i Palmhuset för att de bygger om där hemma. Endast detta (inte 20 olivträd till som står bredvid ) har alla nya skott med blad vikt ihop sig. Ser ingen ohyra eller annat på dem. Trädet hade spinn innan de kom in i mitt hus men fick stå i karantän men det är 3 månader sedan. Bladen är friskt gröna. Gamla blad drabbas inte. Liknar bladvecklare på rosor.
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930
Säger som flaxss, för varm vintermiljö. Kan också gissa på eventuellt för kompakt jord i krukan. Mitt olivträd får ALDRIG varmare än +10 på vintern, men mycke ljus. Just nu är det istället översållat med blommor, och allerginäsan rinner konstant när jag går förbi.
Ormbunken behöver nog också byta miljö. Större kruka och jordbyte.
Medlem
Antal inlägg: 2 514
Medlem nr: 58
CITAT (MariaS @ 16-02-2008, 13:56)
Säger som flaxss, för varm vintermiljö. Kan också gissa på eventuellt för kompakt jord i krukan. Mitt olivträd får ALDRIG varmare än +10 på vintern, men mycke ljus. Just nu är det istället översållat med blommor, och allerginäsan rinner konstant när jag går förbi.
Ormbunken behöver nog också byta miljö. Större kruka och jordbyte.
MARIA Hur gör du för att få det att blomma har ett som säkert 5- 6 år gammalt MEN DET HAR AAAAALDRIG BLOMMAT
--------------------
Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
CITAT (Eva St @ 23-02-2008, 21:51)
MARIA Hur gör du för att få det att blomma har ett som säkert 5- 6 år gammalt MEN DET HAR AAAAALDRIG BLOMMAT
mitt blommar också mycket ,, och det är väldigt enkelt du måste utsätta det för frost ner till -5c annars blommar det inte nåt så vidare bra . sedan övervintrar man det ljust 0c +10c och i den miljön blommar den . oj nu svarar jag åt Maria ,, förlåt Maria var ju en fråga till dig ibland är man för ivrig