Tycker att Gitas kommentar "Vad situationen kräver" är en jättebra måttstock, har man koll på det kan man utifrån det ta ett medvetet beslut om att "bryta mot etiketten" eller att spela med.
I arbetet möter jag en hel del försvarsanställda (svenska samt utländska) och då är det mkt enklare om jag har koll på "vad som gäller" avseende vett och etikett utifrån deras yrkesroll och deras lands kulturella historik. Har jag koll på det och anpassar mig så går mitt budskap fram mkt bättre, då de slipper störa sig på att jag gör massa tokigheter. Har jag koll på allt detta kan jag dessutom slappna av på möten/tillställningar/middagar och njuta av eventet istället för att fokusera på att jag "sköter mig". I detta ingår även att vara "rätt klädd".
Sen måste jag ju hålla med flera här som säger att man "måste ju bryta lite mot reglerna imellanåt"!!!

bara jag är medveten om de konsekvenser som kan uppstå. Är jag ute å jobbets vägnar försöker jag bemästra min obstinata ådra så gott det går, även om det är himla svårt ibland. Tilläggas bör att jag med åldern rätt faktiskt tar mig den friheten oftare och oftare, då jag blir bättre och bättre på att bedöma när det är ok eller ej.
Privat uppskattar jag om man kommer itid när man har bjutdit hem folk, likväl som att männen håller upp dörren åt mig och att folk ber om ursäkt när de gjort något tokigt/varit dumma mot någon. Det finns säkert mer, men det låter jag vara för nu.