Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min Gullviva vill inte gro:(, Jag behöver tips på att få min gullviva att gro
          goines
          Inlägg 25-02-2008, 11:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 2 685

Hej,

DEt har stått om gullviva lite här och var har jag sett och det verkar inte vara särskillt svårt men ändå är mina frön alldeles "ogro-bara"

3 år har jag försökt. Första året satte jag massor med frön i en delad mjölkkartong ganska tidigt på hösten. Till våren åkte de ut utan någon som helst indikation på liv.
          Andra året fick de ligga i en burk till våren innan jag tryckte ner dem. Inget hände då heller.

Förra året trodde jag att jag funnit problemet. Läste att de ev behövde en köldperiod innan de grodde. I nov satte jag in de nysådda fröna i frysen ca 6 veckor. Även lösa frön var med i frysen som jag tryckte ner efter de 6 veckorna. Ingen av dessa vill komma upp heller.

Någon som har något tips? Varje år kommer det upp plantor på samma ställen i gräsmattan och jag vill utöka dessa.
          Ska de vara länge i frysen? Ska jag så dem med det samma eller torka ut dem?

Eller har jag bara otur???

PS fröna kommer från egna plantor i trädgården.

mvh
          /Gustav

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 25-02-2008, 12:07
          Länk hit: #2

Gäster

De behöver kyla innan de gror MEN frysen är inget bra alternativ!
          Det blir helt enkelt på tok för hastigt temperaturfall, från rumstemperatur till -18 på en sekund. Det gör att fröerna förmodligen fryser sönder. Kylskåpet är ett bättre alternativ, men det bästa är utomhus. Många fröer vill framförallt ha de växlande vårtemperaturerna (-4 till +4 brukar ofta anges som optimalt för många sorter) för att väckas ur sin frövila.
          Om du har frön kvar kan du så en omgång till och ställa ut.
          När jag sådde gullvivor första gången (ca 16 år sedan) gjorde jag exakt som du, sådde och ställde i frysen. Och inte ett frö grodde för mig heller, det var då jag lärde mig hur det hänger ihop.
          Lycka till med nästa sådd, skam den som ger sig tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon